Det är skillnad på olika mineralföreningar

 

Holistic använder endast lättupptagliga och biotillgängliga mineralföreningar. Vi använder mineralföreningar i både organiska och icke-organiska former beroende vad som fungerar bäst. Vi tar magnesium (Mg) som exempel för att reda ut några vanliga frågor.

Vad gör ett mineralförening lättupptaglig? De flesta mineraler tas i tarmen endast upp i jonform. För att en mineraltillskott överhuvud taget ska kunna tas upp krävs det mineralföreningar som lätt kan lösas upp i fria joner. Om det är en mineralförening som är hårt bunden så kommer den inte att lösas upp i fria joner och tas då inte upp så lätt.

Magnesium – bra och dåligt upptag. Exempel på magnesiumformer som är lättupptagliga är bland andra Mg-laktat, Mg-malat och Mg-citrat. Magnesium som är bundet till laktat, malat och citrat släpper lätt från sin bärarmolekyl och blir då till en fri magnesiumjon som kan tas upp. Aminosyrabundet magnesium som Mg-glycinat har också ett bra upptag. I Mineraldroppar från saltvatten befinner sig mineralerna naturligt i jonform och kan tas upp direkt.

Exempel på svårupptagliga föreningar av magnesium är Mg-oxid, Mg-hydroxid, Mg-karbonat. Mg-karbonat kan lösas upp i saltsyra, och personer som har mycket saltsyra i magsäcken kan till viss del tillgodogöra sig Mg-karbonat, men det blir långt ifrån lika biotillgängligt som de lättupptagliga formerna av magnesium. Problemet är också att de flesta som behöver mineraltillskott har brist på saltsyra och därför inte tar upp dessa hårt bundna magnesiumföreningar.

I en dubbelblind placebokontrollerad studie jämförde man upptaget av Mg-citrat, aminosyrabundet magnesium och Mg-oxid. Efter 60 dagars tillskott av 300 mg magnesium per dag mättes nivån av magnesium i urin, blod och saliv. Man fann att Mg-citrat gav allra bäst upptag. Tillskott av Mg-oxid gav däremot ingen skillnad jämfört med placebo, vilket innebär att upptaget var i princip noll. 1

 

Organiskt eller icke-organiskt – vad är bäst? Det finns både organiska och icke-organiska former av magnesium som är bra. De lättupptagliga formerna Mg-laktat, Mg-malat och Mg-citrat är alla organiska former av magnesium. I Mineraldroppar från saltvatten är samtliga mineraler naturligt i icke-organisk form. Dessa är väldigt lättupptagliga. De svårupptagliga förningarna Mg-oxid, Mg-hydroxid, Mg-karbonat är alla icke-organiska. Om en mineralförening är organisk eller icke-organisk är alltså inte i sig avgörande för om den är lättupptaglig eller inte.

Inte alltid lätt att tyda en etikett. Tyvärr används ofta svårupptagliga föreningar av magnesium i tillskott. Anledningen till det är troligtvis att de innehåller mycket rent magnesium per gram och samtidigt är billiga. De lättupptagliga formerna innehåller ofta inte alls lika mycket rent magnesium per gram och är dyrare. Om man bara tittar på mängden magnesium på etiketten så väljer man kanske den produkt som innehåller stor mängd magnesium och är billigare men som kanske inte tas upp, jämfört med den produkt som innehåller en mindre mängd, är dyrare men som tas upp bra. Just upptaget står inte på etiketten, och man får heller inte skriva på etiketten att den tas upp bättre än andra magnesiumföreningar. Det är alltså väl värt att ta sig lite tid att titta på vilken typ av magnesiumförening tillskottet innehåller.

Referenser

  1. Walker AF1, Magnes Res. 2003 Sep;16(3):183-91.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Walker+AF1%2C+Magnes+Res.+2003+Sep%3B16(3)%3A183-91

 

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Mineraler och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.