Den fantastiska gurkmejan

Gurkmeja – Denna vackert guldfärgade krydda, används sedan länge inom Ayurvedisk medicin och Indisk matlagning för dess många hälsofrämjande egenskaper.

Gurkmeja innehar en starkt antiinflammatorisk effekt som har påvisats i över 7000 olika vetenskapliga studier. Tillsammans med till exempel svartpeppar, som innehåller ett ämne som heter bioperin och ger bättre upptag, så är den en fantastisk och läkande krydda.

Utöver den antiinflammatoriska effekten så är den även en otroligt stark antioxidant som slår de flesta vitaminer men framförallt samarbetar den med andra vitaminer och ökar upptaget. Den är även bra för matsmältningen och hjälper vår lever för att nämna några av dess andra fantastiska egenskaper.

Man rekommenderar att äta ca en matsked om dagen av gurkmeja för att få den antiinflammatoriska effekten.

Golden Milk eller Gyllene mjölk: denna dryck har sitt ursprung i ayurveda och kan utifrån grundreceptet varieras med olika kryddor för att passa din smak. Grunden i Golden Milk är en pasta av gurkmeja och vatten som sedan tillsätts i mjölk som värms för att sedan smaksättas med honung och lite olja. Det går även utmärkt att tillsätta den gyllene pastan i smoothies, yoghurt, gröt, te, kaffe eller olika maträtter.

För att göra ”pastan” till mjölken:

  • 1/2 dl mald ekologisk gurkmeja
  • Ca 1 1/2 dl vatten

Mät upp vatten och gurkmeja i en kastrull. Koka upp försiktigt under omrörning, sänk värmen och koka på låg värme i 7-8 minuter till en krämig pasta. Rör om då och då och tillsätt lite mer vatten om pastan känns för tjock. Det här pastareceptet räcker till många drycker och smoothies, så förvara pastan som blir över i glasskål med lufttätt lock. Håller ca 2 veckor i kylskåp.

För att göra Gyllene mjölk:

  • 2  dl ekologisk mandelmjölk (eller valfri mjölk)
  • 1/4 tsk gurkmejapasta
  • Ekologisk honung
  • 1/2 – 1 tsk Holistic Kokosolja
  • Om du önskar: några korn svartpeppar, kanel, kardemumma eller det som passar din smak

Mät upp mjölken med pastan och vispa, värm till önskad temperatur. Tillsätt kokosolja och smaksätt med honung och eventuell krydda.

 

*Du kan läsa ännu mera om Gurkmejan här

Det här inlägget postades i Kosttillskott, Recept, Tips, Vegan och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.