C vitamin, bara mot skörbjugg, eller?

C-vitamin är ett oerhört viktigt vitamin och har hundratals kända funktioner i kroppen. Mest känt är C-vitamin för att motverka skörbjugg. Men skörbjugg är bara resultatet av extrem brist på C-vitamin. Långt innan du får skörbjugg (vilket är tack och lov ovanligt idag) har du subkliniska brister på C-vitamin. C-vitamin, tillsammans med magnesium och vitamin B6 förbrukas mycket vid stress, varför alla personer som utsätts för stress behöver extra tillskott av dessa näringsämnen.

Nästan alla däggdjur kan tillverka C-vitamin i levern från socker förutom marsvin, vissa apor, och människan. Binjurarna är det organ som innehåller mest C-vitamin och det är också det organ som frisätter stresshormoner vid stress.

En get producerar 13 000 mg C-vit per dygn/70 kg kroppsvikt. Under stress kan den producera ända upp till 100 000 mg C-vit per dygn. Detta ska jämföras med de rekommendationer som myndigheterna ger på RDI = 80 mg/dygn. RDI räcker för att motverka skörbjugg men räcker inte på långa vägar till för de hundratals funktioner som kroppen behöver C-vitamin till.

 

Hur mycket C-vitamin behöver man?

Normalt behöver en människa cirka 5 gram (5000 mg) C-vitamin per dag. Jämför med myndigheternas RDI på 80 mg. Vid stress eller sjukdom ökar behovet till 15-20 g per dag. Vid kraftig influensa kan behovet öka ännu mer.

Många säger att om man tar mer än RDI så kissar man ut överskottet. Det är bara delvis sant. Studier visar att om man tar mer så kissar man ut mer men man behåller också mer. Tar man 500 mg så kissar man ut cirka 250 mg men behåller cirka 250 mg, vilket är mer än tre gånger så mycket som RDI. Tar man ännu mer så behåller man ännu mer även fast man även kissar ut mer.

Överdoserar man C-vitamin så kan man få lös avföring och få gaser i tarmen, vilket är ett tecken på att man tagit mer än man kan ta upp. Man brukar säga att man ska ta cirka 1 gram under den gräns där man får lös avföring. Så fort man slutar med stora doser C-vitamin så upphör besvären.

 

Vilken form av C-vitamin ska man ta?

Rent kemiskt kallas C-vitamin för askorbinsyra och är också det som finns naturligt i livsmedel. Bioflavonoider, som är en typ av antioxidanter, förbättrar upptaget och förstärker effekten av C-vitamin. Det optimala förhållandet mellan C-vitamin och bioflavonoider är 2:1. Om en tablett eller kapsel innehåller 500 mg C-vitamin så bör den innehålla 250 mg bioflavonoider.

Om man vill ta större doser C-vitamin är det bättre att ta rent C-vitaminpulver. Eftersom askorbinsyra är surt får vissa personer reaktioner som sveda i magsäcken vid stora doser. Då är det bättre att använda sig av ett buffrat C-vitamin som kallas för askorbat. Det vanligaste är natrium-, kalium- eller magnesiumaskorbat. De har ett högre pH-värde och irriterar inte magsäcken. Jag rekommenderar magnesiumaskrobat eftersom man då även får i sig mineralet magnesium som de flesta har brist på särskilt de som har mycket stress. Magnesiumaskorbat är också en mycket lättupptaglig form av magnesium till skillnad från de flesta magnesiumtabletter som säljs och som innehåller magnesiumoxid eller magnesiumhydroxid.

 

Holistics C-vitaminprodukter?

Holistic har två produkter C-vitaminprodukter. En vegetabilisk kapsel med 500 mg C-vitamin (askorbinsyra och magnesiumaskorbat) och 250 mg bioflavonoider. Vi har också ett pulver med 100% magnesiumaskorbat där 1 tsk ger cirka 4500 mg C-vitamin och 500 mg ren lättupptaglig magnesium.

Du hittar även en hög halt av C vitamin i vårt Nyponpulver, i gojibär och livsmedel som till exempel ekologiska citrusfrukter.

/Bertil Wosk, näringsterapeut och VD Holistic AB

Det här inlägget postades i Artiklar, Bertil har ordet, Kosttillskott, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.