Möt Madelinn Fernandez

Usama och MadelinnMadelinn Fernandez har tränat olika typer av kampsport i 19 år. Hon började med taekwondo och sedan har hon hållit på med bland annat boxning, kung fu, karate, brasiliansk jujutsu, capoeira, kickboxning och slutligen thaiboxning.

Det är roligt att allt började för dig med filmen »Karate Kid« som du såg vid sju års ålder. Du tyckte att mr Miyagi var den coolaste farbror du någonsin sett.

– Ja (skratt). Jag snodde kinapinnar från en restaurang och åt all min mat med kinapinnar en hel sommar. Jag blev vass på att äta med kinapinnar, men jag växte upp i Småland och för att börja med karate var åldersgränsen 15 år. Men min snälla mamma lät mig gå på en självförsvarskurs för kvinnor som karateklubben hade. Det var det häftigaste som hade hänt mig fram till dess. Jag fick en T-shirt med klubbens namn som jag hade i skolan i flera veckor. Jag höll på med hästar när jag var yngre, men när jag var 15 år började jag med taekwondo.

Du lär ut Tauff, hur skulle du beskriva det för någon som aldrig hört talats om det?

– Tauff är en holistisk träningsform, vilket innebär att det är en funktionell träningsform som man kör i par. Usama (Aziz) och jag har tagit fram den tillsammans, och han är i grunden brottare, medan jag har hållit på med andra kampsporter hela mitt liv. Vi har lite olika områden. Mycket av brottning är funktionell träning. Man kastar runt varandras kroppar, man kramas och lyfter. Man jobbar med sin egen eller kompisens kropp. Tauff bygger på det, för att göra det roligt (skratt). Det ska vara kul att träna.

Du har tränat olika typer av kampsport i 19 år. Har kroppen tagit stryk av det?

– Det beror på hur man ser det. På det stora hela, nej, det har gjort mig starkare på både in- och utsidan. Kampsport är bland de bästa träningsformer man kan ägna sig åt. Det är styrka, kondition, uthållighet och rörlighet i ett. Jag har åkt på smällar genom åren, men inga allvarligare grejor.

Vilken kampsport tycker du är roligast idag?

– Det är thaiboxning som jag aktivt håller på med. Jag har börjat med crossfit, som inte är en kampsport. Sedan tre år lägger jag det mesta av min tid där. Jag har tyvärr åkt på en nackskada så jag kan inte tävla längre, men jag tränar fortfarande. Det är en kul träningsform. Jag tävlar lite i crossfit på hobbynivå. Det tar tid att träna och man måste välja om man ska tävla eller träna. Jag tycker att det är roligare att träna andra än att tävla själv.

Hur mycket tränar du i veckan?

– Det är olika från vecka till vecka. Eftersom jag jobbar fem dagar i veckan, och ibland på helger, så rör jag mig mycket varje dag. Det brukar bli fem pass i veckan, ibland mer, ibland mindre. Jag brukar vakna och känna hur kroppen känns. Det är som att borsta tänderna, man bara gör det. Träning är en del av livet. Om jag är trött eller inte sugen så tränar jag inte. Jag måste inte göra x antal pass varje vecka.

Hur laddar du inför ett pass som personlig tränare?

– Jag är alltid förbered så jag vet vem jag ska träna, så klart, och ser till att ha ett träningsupplägg efter just den personen redo. Planen ser olika ut beroende på vem som jag tränar. Jag vill vara pigg och glad och sporra dem.

Äter du någon speciell kost?

– Ja, jag tänker mycket på vad jag äter för att kunna orka jobba, träna, leva och ha roligt. Jag för ingen speciell diet, man ska lyssna på kroppen efter vad den behöver. Man ska prova sig fram. Jag har hittat ett sätt som fungerar för mig. Det ska helst vara så ren mat som möjligt, jag gillar ekologiskt, närodlat och fräscha riktiga råvaror som smakar gott. Jag älskar att laga mat. Min pappa är från Spanien och jag har vuxit upp med att maten är viktig. Den får gärna vara färgglad (skratt), det är halva grejen.

Tar du några kosttillskott?

– Ja, det gör jag, från Holistic. Jag använder proteinpulver efter träning och ibland som mellanmål. Jag försöker köra så naturligt som möjligt. Under vinterhalvåret lägger jag till D-vitamin.

Vad har du för knep om du känner dig riktigt trött och sliten?

– Sova (skratt) och göra någonting som är roligt. Har man kul mår man oftast bättre, kroppen slappnar av och man får positiv energi. Om man har kört på i för högt tempo är det viktigt att man vilar, tar sig en extra sovmorgon, en ledig eftermiddag eller ett yogapass. Jag älskar att sova.

40

Det här inlägget postades i Artiklar, Våra vänner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.