Löpartips från Petra Månström

 

I morgon kväll blir det löparfest i Stockholm när Midnattsloppet äger rum och Holistic finns självklart på plats. Kom gärna förbi vår monter vid Mariatorget så får du en överraskande energiboost. Här på bloggen bjuder vi dig som ska springa på en hälsning från Petra Månström, känd bland annat för Maratonpodden, och 5 klockrena tips:

Petra Månströms hälsning:

”Vad roligt att du ska springa Midnattsloppet! Personligen älskar jag lopp som är mer än bara en prestation från punkt A till B, här handlar det ju om en härlig folkfest som i sig kommer att vara väldigt peppande och härlig. Här kommer fem tips från mig på hur du tar dig an utmaningen på bästa sätt.”

1. Springer du för första gången? Är det kanske ditt allra första millopp? Kanske känner du dig nervös, men lite fjärilar i magen hör till. Det kommer att gå bra! Värm gärna upp inför start med lätt jogg och stretch. Tänk på att ta det lugnt i starten, låt dig inte ryckas med i den allmänna tokrusningen som brukar ske direkt efter startskottet utan försök hitta ett bra tempo och se de första kilometerna som uppvärmning. Sedan kan du, om allt känns okej, öka lite – men inte för mycket. De sista två-tre kilometerna brukar vara riktigt jobbiga men det är så det ska vara. Bit ihop och ta hjälp av publiken, snart är du i mål!

2. Vill du maxa din tid? Då är det bra att redan i förväg ha bestämt sig för ett ungefärligt tempo som du ska hålla, tänk på att det ska vara realistiskt utifrån dina förutsättningar och tidigare träning. Värm upp ordentligt ungefär en kvart före start, med lätt jogg, kanske lite löpskolning (diverse spänst- och koordinationsövningar för löpare) om du har kört det tidigare och lätt stretch. Ta det lugnt i starten och håll ditt planerade tempo. Att maxa på milen ÄR jobbigt och du kommer att bli trött, men det är bara att jobba vidare och tänka att snart är du i mål och kan blicka tillbaka på ett väl genomfört lopp. Känns det hyfsat bra vid 7-8 kilometer så släpp på alla bromsar och kör järnet. Ta hjälp av medlöpare, följ lämpliga ryggar och blåser det kan du ta ”skydd” bakom längre löpare. Glöm inte målspurten och armarna i skyn!

3. Är du gravid? Varje graviditet är unik och det är omöjligt att ge generella råd. Många kan springa på som vanligt genom nästan hela graviditeten om de är vana löpare, medan andra tvingas ta det lugnare eller måste avstå helt. Konsultera läkare eller barnmorska om du är osäker på att starta. Tänk på att under graviditeten finns det hormoner i omlopp som syftar till att luckra upp bäckenet och underlätta inför förlossningen, så koordination och rörelsemönster kan vara helt annorlunda nu än annars. En växande mage kan också generera ett annat löpsteg. Bär gärna väldämpade skor och se inte loppet som en prestation utan som en rolig grej. Persa och maxa kan du göra efter förlossningen, så ta det gärna lite piano nu. Vid minsta tendens till yrsel, värkar eller annat – bryt loppet. Barnets och din hälsa är viktigast. Så drick vid varje vätskekontroll och se till att ha kissat ordentligt innan starten går – vet själv hur jobbigt det kan vara att tvingas kissa flera gånger under ett millopp på grund av bebis som ”trycker på” mot blåsan 🙂

4. Är du kvällstrött? Se till att vara ordentligt utsövd på morgonen och avstå helst från tunga måltider sent på kvällen, det kan göra dig ännu tröttare. Ät rejäl lunch och ta sedan mindre mellanmål under resten av dagen, då håller du blodsockerkurvan jämn och undviker dippar. En kopp kaffe någon timme före start kan också vara en bra uppiggare, om du vill.

5. Vill du njuta av upplevelsen? Se till att synas ordentligt så du får extra mycket uppmärksamhet och pepp från medlöpare och publik. Klä ut dig, ta på en kul keps eller en neonfärgad bastkjol. Gör high fives med publiken och lämna hörlurarna hemma – vill du uppleva loppet med alla sinnen blir musik i öronen bara ett hinder. Varför inte ta ett selfiestopp eller flera utmed banan? Dra ihop ett gäng vänner och spring tillsammans och så vidare.

Till sist: stort lycka till och spring snyggt! Jag tror på dig!

För fler tips kring löpning och härliga reflektioner kring träning och livet hittar du på petramanstrom.se

Foto: Karin Grip

Det här inlägget postades i Artiklar, Våra vänner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.