Före träning – ladda med Holistic (del 1)

Springer du? Du kanske precis snörat på dig löparskorna och ska bege dig ut för första gången? Underbart! Motion mår alla bra av. Oavsett om du redan tränar eller vill komma igång så vill vi ge dig de bästa förutsättningarna inför årets löplopp genom denna 3-delade serie som vi valt att kalla före-, under- och efter träning.

Detta är del 1 av 3 som handlar om vad du kan göra under träningspasset eller loppet för att maximera din prestation. Del 2 hittar du här och del 3 hittar du här.

Kosten lika viktig som ditt löpsteg

Oavsett vilken nivå du befinner dig på, så är kosten och det bränsle som du förser din kropp med avgörande för dina resultat och utveckling som löpare, men väldigt ofta hamnar kostplanering i skuggan av träningsupplägg, pulsklockor och löparskor. Om din kropp ska hålla, så bör du lägga lika mycket fokus på din kost som på ditt löpsteg. För att orka träna och tävla gäller det att både äta rätt och träna rätt. Nyckelordet här är timing. Du måste stoppa i dig rätt energi vid rätt tidpunkt för att kroppen ska prestera maximalt och återhämta sig optimalt.

Före träning

Före träning är det viktigt att ladda kroppen med rätt energi. Vad du äter och dricker innan ett träningspass har en direkt påverkan på ditt resultat. När vi tränar så bryter vi ned musklerna och utsätter kroppen för en form av stress. För att undvika nedbrytning av muskelmassa under hård eller långvarig träning bör man inta något proteinrikt innan träningspasset. Kanske bör du även ladda upp med magnesium och ta rödbeta i någon form innan du ska träna, här förklarar vi varför, vi börjar med magnesium.

Magnesium

Magnesium är ett mångsidigt mineral med många viktiga funktioner i kroppen. Magnesium bidrar till normal energiomsättning i cellerna och normal muskelfunktion. Det är involverat i fler än 300 enzymkontrollerade, metaboliska reaktioner. Magnesium är närvarande i alla celler och av allt magnesium vi har i kroppen återfinns ca 25 % i muskelvävnad och ca 60 % i våra ben tillsammans med andra mineraler som kalcium och fosfor. Magnesium spelar en viktig roll för att bibehålla normal benstomme och normal muskelfunktion. Dessutom bidrar magnesium till normal energiomsättning i cellerna och till att minska trötthet och utmattning. För att ett mineraltillskott ska ha hög biotillgänglighet så ska mineralföreningen lösa sig lätt och bilda fria joner.

Holistic Magnesium består enbart av organiska mineralföreningar (magnesiumcitrat, magnesiummalat och magnesiumlaktat) som har hög biotillgänglighet och är lättupptagliga för kroppen

Hög biotillgänglighet:

  • Magnesiumcitrat
  • Magnesiumglycinat
  • Magnesiummalat
  • Magnesiumlaktat

Låg biotillgänglighet:

  • Magnesiumoxid
  • Magnesiumhydroxid
  • Magnesiumkarbonat

Rödbetsjuice och Rödbetspulver

Rödbetor är rika på nitrat som i kroppen omvandlas till nitrit och sedan till kväveoxid (NO) som har en kärlvidgande effekt och som ökar transporten av syre till musklerna. Detta ger bättre uthållighet och syreupptagningsförmåga främst inom uthållighetsidrott som löpning, cykel och simning, enligt studier.

Holistic rödbetsjuice består till 98 % av ekologiska rödbetor och 2 % äppelcidervinäger. Drycken tappas med omsorg och kärlek på ett lokalt svenskt musteri. 1 deciliter motsvarar cirka 150 g färska rödbetor. Ladda med en rödbetsjuice 1–2 timmar innan träningspasset för bättre syretransport till musklerna!

Holistic rödbetspulver består av 100 % ekologiska rödbetor (Beta vulgaris). Den är en stor favorit bland både vardagsmotionärer och elitidrottare framförallt för dess förmåga att syresätta blodet. Lite syrlig, lite söt och väldigt röd. Använd pulvret i din smoothie, i juicen eller på gröten för en extra boost innan träning!

Klicka här för att få recept på en drink som ger en riktig syre-kick innan träning!

Fyll på med protein

Om det var mer än 4 timmar sedan du åt en måltid kan det vara en god idé att fylla på med en proteindrink innan träningspasset. Aminosyrorna i proteinet hjälper kroppen under den katabola, muskelnedbrytande fasen, under träningen.

Bra val av protein är vassleprotein eller protein från en vegetabilisk källa som till exempel hampaproteinrisprotein eller ärtprotein.

Mental förberedelse

Det är inte bara kroppen som ska förberedas inför ett träningspass eller lopp. Även det mentala behöver lite kärlek från dig för att hjälpa dig över mållinjen. Innan ett pass eller ett lopp; sätt realistiska, mätbara mål för din löpning. För dig som är nybörjare så är kanske målet att inte stanna. För dig som är van löpare så vill du kanske mäta tid och distans.

Var snäll mot dig själv, kroppen reagerar olika beroende på sömn, väder, kost, stress och mycket annat. Att träna ska vara kul, även de dagar när det inte är det så ska det i alla fall kännas skönt efteråt. När det känns tungt på den där rundan du satt upp att du ska springa, tänk på den där härliga känslan efter passet, den är oslagbar!

Fake it until you make it!

Du kanske känner dig tung, klumpig och ovan men säg inte de sakerna till dig själv i din inre dialog. Du är på din nivå som är just precis rätt för just precis dig. Ta kontroll över din inre dialog och säg till dig själv att du kan det här, du är bra som snörade på dig skorna, du är lätt, snabb (kanske till och med snabbast?). Din inre dialog, det vill säga dina tankar, styr mycket av vad som sker i kroppen och kan göra träningen mycket lättare.

Det här inlägget postades i Artiklar, Inspiration, Kosttillskott, Tips och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.