Att tänka på när du möter solen i sommar

Nu är sommaren här! Förbered ditt solande så slipper du sitta i skuggan med skadad hud. Börja försiktigt de första dagarna och förläng sedan långsamt tiden du vistas ute i solen stegvis.

Peela och förbered för det nya

För att få en jämnare ton är det bra att använda en peeling för att ta bort döda hudceller. Då får du en jämnare färg som sitter lite längre. Gör gärna din egen peeling med Holistic Kokosolja som bas.

Holistics kokos-peeling med doft av lavendel

  • 1 dl kokosolja
  • 1 dl salt (eller socker om du inte vill ha så ”rivig” känsla)
  • Några droppar eterisk olja, till exempel lavendel

Använd gärna något fuktgivande och lugnande som kokosolja att smörja huden med efter solning för att ge huden en bra återhämtning.

 

Ditt solskydd

Det finns olika sorters solskydd bl.a. fysikaliska eller kemiska solfilter.

De fysikaliska brukar innehålla titandioxid. Det är fysikaliska solskydd som gör att man kan få en vit hinna när man smörjer in sig. När man applicerar dessa på hud reflekterar de bort solens strålar. Man kan säga att solstrålarna studsar bort från hudytan.

Kemiska solfilter absorberas av huden och där sker en kemisk reaktion som ger ett skydd. Det finns även solskydd som består av både kemiskt och fysikalisk filter och andra som innehåller nanopartiklar.

 

Din hud är ditt största organ

Därför är det viktigt att tänka på vad du applicerar på den eftersom nästan allt du applicerar absorberas in i kroppen. Inom naturkosmetik rekommenderar man främst fysikaliska solskydd på grund av att vissa ämnen som förekommer i de kemiska solskydden kan påverka vår hälsa (hormonstörande ämnen) och miljö negativt.

Förutom färg som ofta gör att du känner dig piggare kan du även förbättra din hälsa när du vistas i solen. Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt, kan vi på våra breddgrader, bara bilda vitamin D under sommarhalvåret d.v.s. maj till augusti. Om du ligger på rygg och solar, mitt på dagen när solen är som starkast i ca 30 minuter så kan det ge motsvarande 10 000 IE vitamin D. Vänder du på dig och solar även andra sidan av kroppen så kan du få 10 000 IE till. Det vill säga 20 000 IE totalt. Då gäller det förstås att man exponerar bar hud utan solskyddsfaktor för solens strålar. Ju mer exponerad hud, desto mer vitamin D bildas.

Ge huden kärlek genom peeling, fukt och ett bra solskydd när det behövs. Fyll på med vitamin D och njut av solen i sommar!

Det här inlägget postades i Artiklar, Tips och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.