Chlorella – naturens näringsrika reningsverk

Chlorella innehåller ca 10 gånger mer betakaroten än morot och ca 11 gånger mer folsyra än spenat. Den är rik på protein och innehåller alla vitaminer och mineraler som du kan tänkas behöva. Chlorella är dock mest känd för sin förmåga att binda till sig tungmetaller och andra skadliga ämnen i sina cellväggar. Vad finns det för vetenskaplig grund till detta kändisskap?

Chlorella är vetenskapligt sett väldokumenterad för sin förmåga att binda till sig och föra ut tungmetaller ur kroppen. I denna studie såg man att tillskott av Chlorella till gravida kvinnor kan minska mängden dioxin, som är ett miljögift, och samtidigt öka mängden IgA-antikroppar i bröstmjölk. En ökad mängd IgA-antikroppar i bröstmjölken stärker barnets immunsystem.[1]

Man kunde även se i en annan studie att tillskott av chlorella till gravida möss bidrog till att mängden metylkvicksilver som överförs till fostret minskade och dessutom motverkade ackumuleringen av metylkvicksilver i mammans hjärna.[2]

Chlorella bidrar även till att återställa immunsystemet efter exponering för bly. När vi utsätts för bly som kan finnas i till exempel färg, viss keramik, rök med mera så får vi en sämre zinkstatus. Zink är otroligt viktigt för vårt immunsystem, du kan läsa mer om zink här. Zinkstatusen återhämtade sig signifikant bättre hos de som fick Chlorella än hos kontrollgruppen.[3]

Chlorella skyddar mot leverskador vid exponering för andra tungmetaller än bly som till exempel kadmium och motverkar att kadmium ackumuleras i levern.[4] Det verkar som att Chlorella kan binda till sig alla typer av tungmetaller och därigenom hjälpa kroppen att bli av med dem.

Börja försiktigt och trappa upp dosen. Eftersom Chlorella är ett effektivt ”reningsverk” är det viktigt att börja lite försiktigt. En bra start kan vara ca en fjärdedel av den mängd som anges på etiketten. Trappa sedan upp successivt.

Vid graviditet och amning vill man aldrig dra igång mammans reningsverk för fullt eftersom tungmetaller och annat lätt går över till barnet. Om man under längre tid intagit Chlorella innan man blir gravid kan man fortsätta med samma mängd som tidigare, men inte mer än vad etiketten anger. I annat fall bör gravida och ammande inte komma upp i mer än halva dosen som anges på etiketten.

 

[1] Nakano S. et al. “Chlorella (Chlorella pyrenoidosa) Supplementation Decreases Dioxin and Increases Immunoglobulin A Concentrations in Breast Milk”. J Med Food,

2007; 10(1): 134-42.

[2] Uchikawa T, Chlorella suppresses methylmercury transfer to the fetus in pregnant mice. J Toxicol Sci. 2011 Oct;36(5):675-80.

[3] Queiroz ML, et. al. Chlorella vulgaris restores bone marrow

cellularity and cytokine production in lead-exposed

mice. Food Chem Toxicol. 2011 Nov;49(11):2934-41.

[4] Shim JY1 Protective effects of Chlorella vulgaris on livertoxicity in cadmium-administered rats. J Med Food. 2008 Sep;11(3):479-85

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Superfood och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.