Ärta – en stark källa till protein

Ärta är en baljväxt, och som de flesta baljväxter är den proteinrik. Utbudet av vegetabiliska proteiner växer, och vi förstår att ärtor kanske inte leder tankarna till protein. I den här artikeln kommer vi att titta närmare på ärtprotein och förklara varför man kan få ut så mycket styrka av en liten ärta.

För att framställa Holistic Ärtprotein använder man en helt naturlig biokemisk process vilket ger ett isolat. Processen kan beskrivas ungefär som så, att man har ett koncentrerat protein där fett och kolhydrater minskas till fördel för proteinhalten. Denna process innebär att man isolerar proteinfraktionerna, därmed benämningen isolat.

Ett ärtproteinisolat, har ett proteininnehåll på cirka 75-85 %.

Protein består av flera olika aminosyror, alla med sin specifika uppgift i kroppen. Aminosyraprofilen hos ärtprotein är mycket bra eftersom det innehåller alla essentiella aminosyror och har en hög halt av grenade aminosyror.  Essentiella aminosyror är de aminosyror som kroppen inte kan tillverka själv och som måste tillföras via kosten. Ärtprotein är speciellt rikt på aminosyrorna arginin, lysin och glutamin, vilket gör det extra intressant för dig som tränar hårt och vill ha resultat.

Ärtprotein anses vara väldigt lättsmält och har en mycket låg risk att kunna orsaka födoämnesallergi eller intolerans, vilket gör att ärtprotein passar utmärkt för dig med känslig mage och/eller som vill undvika laktos, gluten och soja. Holistic ärtprotein är dessutom ekologiskt och GMO-fritt med neutral smak.

En vanlig lösning för att förbättra aminosyraprofilen hos ett vegetabiliskt proteinpulver är att kombinera två eller tre olika proteinkällor så att de kompletterar varandra. Genom att kombinera ärtprotein och risprotein får du ett fullvärdigt protein som går att jämföra med den aminosyraprofil som finns hos animaliska proteiner.

Du kan använda Holistic ärtprotein på många olika sätt. Eftersom det har en neutral smak så passar det bra i smoothies men absolut bäst i de som är smaksatta med till exempel med bär eller bärpulver, kakao eller gröna varianter. Det lämpar sig även bra för upphettning och går därför att använda i både brödbak såväl som i pannkakorna. För att hitta några av våra egna recept, kolla in Raw brownie bar och blåbärsboostad proteinyoghurt. Boosta ditt favoritrecept med naturlig växtkraft från ärta!

Det här inlägget postades i Artiklar, Proteinpulver, Recept, Superfood, Vegan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.