Chia- ett kraftfullt frö

Visste du att chia betyder styrka? I norra Mexico finns den uppmärksammade stammen ”Tarahumara”, som anses vara världens bästa långdistanslöpare, och för dem är chiafrön basföda. 2012 släpptes boken Born to run, och efter bokens succé fick det lilla fröet stor uppmärksamhet av både hälsoentusiaster och framförallt löpare.

Chiafrön är fantastiska på flera sätt, de är rika på Omega-3, ALA (alpha-liniolic-acid), fiber och protein. 34 gram per 100 gram är vattenlösliga fibrer som gynnar tarmfunktionen och hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå. Vid blötläggning bildas en fiberrik gelé som går utmärkt att äta och är en bra bas i chiapuddingar, som du kan toppa med olika tillbehör.

De innehåller dessutom en hel del mineralämnen såsom magnesium och kalcium. Chia innehåller även 21 gram protein per 100 gram, med hela 18 av de 20 olika aminosyrorna, vilket gör den till en riktigt bra källa till vegetabiliskt protein. För att kroppen ska kunna tillgodogöra sig alla näringsämnena i chia behöver de tuggas väl och/eller krossas i mixer eller mortel.

Trots att chiafrön har odlats och ätits i Sydamerika i tusentals år började vi i EU importera fröna för bara ett par år sedan.

Använd chia när du bakar bröd eller bars, eller i en sportdryck innan, under eller efter träningen. Chiafrön kan användas i allt från gröt och bröd, till sallader och smoothies. Orka mera du också genom att hitta kraften i chia.

Det här inlägget postades i Artiklar, Raw Food, Superfood, Vegan och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.