Ekologiskt i alla lägen- eller?

Ekologiskt växer lavinartat och det är vi glada för. Det är ett sätt att minska belastningen från kemikalier i vår kropp och att påverka vår miljö i en positiv riktning, framförallt om vi även väljer närodlat.

Det finns en amerikansk organisation som kallas EWG (Enviromental Working Group) som varje år sammanställer de livsmedel som är mest besprutade (The dirty dozen) och som innehåller flest antal bekämpningsmedel. Samt de livsmedel som innehåller minst bekämpningsmedel (The clean fifteen).

De livsmedel som anses vara bäst behöver inte betyda att de är fria från bekämpningsmedel. De innehåller dock betydligt mindre mängder och färre bekämpningsmedel. För att jämföra jordgubbar, nummer ett på listan över sämre livsmedel, kan innehålla så mycket som 17 olika bekämpningsmedel! Medans avokado, nummer ett på listan över bättre livsmedel visade att 99 % innehöll inga bekämpningsmedel alls.

The dirty dozen 2017

  1. Jordgubbar
  2. Spenat
  3. Nektariner
  4. Äpplen
  5. Persika
  6. Päron
  7. Körsbär
  8. Vindruvor
  9. Selleri
  10. Tomat
  11. Paprika
  12. Potatis (svensk potatis är mkt besprutad och hamnar högre i listan)

Se hela listan över de sämsta livsmedlen

 

The clean fifteen 2017

  1. Majs (Obs! undvik p.g.a. GMO)
  2. Avokado
  3. Ananas
  4. Vitkål
  5. Lök
  6. Frysta gröna ärtor
  7. Papaya
  8. Sparris
  9. Mango
  10. Aubergine
  11. Honungsmelon
  12. Kiwi
  13. Cantaloupemelon
  14. Blomkål
  15. Grapefrukt

Se hela listan över de bästa livsmedlen

Gör bra val och välj ekologiskt

Forskning har visat att man fyller på med bekämpningsmedel i kroppen om man regelbundet äter frukt och grönt som inte är eko. Den största boven är exotisk frukt som till exempel vindruvor. Dessa ämnen lagras i kroppen, skapar en coctaileffekt och man vet fortfarande inte exakt hur de påverkar människokroppen men man vet att de är skadliga.

För att vara säker på att få i sig så lite främmande ämnen som möjligt; välj främst ekologiskt, skölj frukt och grönt och eventuellt skala om du vill vara extra försiktig.

Gör så gott du kan utifrån dina förutsättning och glöm inte bort att njuta av den maten du äter, ekologiskt eller inte.  Ju mer ekologiska val vi gör idag desto större utbud av ekologiska livsmedel i framtiden.

Det här inlägget postades i Artiklar, Tips och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.