Sommar och sol- får du din D vitamin?

Sommar och sol, fåglarna sjunger, gräset är grönt och det sista vi vill tänka på är mörker och kyla. Vi tar av oss våra långärmade tröjor och visar våra bara ben för sommarsolen och kosttillskotten står o dammar i skåpet, bortglömda tills det är dags igen.

Förutom en fin solbränna som ofta gör att du känner dig piggare kan du även förbättra din hälsa när du vistas i solen. Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt, kan vi på våra breddgrader, bara bilda vitamin D under sommarhalvåret d.v.s. maj till augusti. Om du ligger på rygg och solar, mitt på dagen när solen är som starkast i ca 30 minuter så kan det ge motsvarande 10 000 IE vitamin D. Vänder du på dig och solar även andra sidan av kroppen så kan du få 10 000 IE till. Det vill säga 20 000 IE totalt. Då gäller det förstås att man exponerar bar hud utan solskyddsfaktor för solens strålar. Ju mer exponerad hud, desto mer vitamin D bildas. Det vill säga, du behöver vara ute i bara bikini eller badbyxor för att kunna tillgodogöra dig hög halt av vitamin D.

Nästa problem med svensk sommar är just detta, det är ”svensk sommar” och det kan bli flera regniga dagar än dagar med sol. Våren kan vara trögstartad och många faller offer för en rejäl förkylning i början av sommaren.

Om du är osäker på dina nivåer av vitamin D så kan du enkelt ta ett blodprov på din vårdcentral. Vill du läsa mer om vitamin D så kan du göra det här och här.

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.