En ren tarm för en lättare magkänsla

Magen och tarmen är en viktig del i vårt utrensningssystem. För att minska belastningen på kroppen behöver man tömma tarmen 1-3 gånger per dag. Förstoppning leder till att slaggprodukter blir kvar och belastar kroppen.

För en god tarmhälsa behöver man också gynna de ”goda” bakterierna i sin tarmflora. En tarmflora i balans bildar ämnen som gynnar och skyddar kroppen såsom vitamin K, B12, folat och biotin, antioxidanter och korta fettsyror (SCFA) som smörsyra. En tarmflora i obalans bildar däremot många skadliga ämnen som triggar inflammation och belastar kroppens reningssystem.

Få fart på tarmen med hjälp av magnesiumoxider. Om man har svårt att få igång tarmen med hjälp av kosten kan man prova magnesiumoxider. Magnesiumoxider håller kvar vatten i tarmen. Detta gör tarminnehållet lösare och ökar dess volym. Båda dessa effekter underlättar en naturlig tarmtömning bland annat genom stimulerad peristaltik.

Vi på Holistic gjorde en egen liten pilotstudie där 30 personer med mag-tarmproblem, främst förstoppning fick tillskott med Magnesiumoxider, 1-4 kapslar per dag. Majoriteten hade varit förstoppade under många år eller i hela sina liv. Resultatet blev att hela 83 procent upplevde en förbättring, varav 77 procent upplevde effekt inom bara en vecka. 77 procent fick tömma tarmen en eller flera gånger per dag efter att de börjat med magnesiumoxid.

Gynna dina ”goda” bakterier. Tillför mjölksyrabakterier via tillskott eller fermenterade livsmedel som surkål. Ät mycket frukt, grönt och fibrer som psylliumfröskal eftersom det är mjölksyrabakteriernas älsklingsmat. Kokta och wokade grönsaker är mer lättsmält om du lätt får gaser av råkost. Låt kött och annat protein uppta max 20-25 procent av tallriken. Om man äter mycket protein och lite fibrer leder det för de flesta till att mängden skyddande och nyttiga ämnen i tarmen minskar, mängden skadliga ämnen som nitroaminer ökar och sammansättningen av bakterier i tarmfloran förändras. Dessa förändringar kommer inom bara några veckor på en sådan kost. [i] Men alla människor mår inte bra på mycket fibrer så känn in vad som passar dig bäst.

Ta hand om tarmen för att få en lättare magkänsla.

[i] Russel WR, High-protein, reduced-carbohydrate weight-loss diets promote metabolite profiles likely to be detrimental to colonic health. Am J Clin Nutr. 2011 May;93(5)

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Russel+WR+%2C+High-protein%2C+reduced-carbohydrate+weight-loss+diets+promote+metabolite+profiles+likely+to+be+detrimental+to+colonic+health

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Detox, Kroppen och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.