Äldre människor behöver kosttillskott!

Vi blir allt äldre, men de sista 15-20 åren förmörkas ofta av dålig hälsa.[1] Undernäring är en stor bidragande orsak. De som är undernärda söker läkare dubbelt så ofta och läggs in på sjukhus tre gånger så ofta som mer välnärda äldre. [2]  En rapport från Universitetet i Bournemouth framhåller att äldre behöver kosttillskott för att hålla sig friska hela livet. Bara mat räcker inte.[3]

Kost, näring och åldrande

Tre faktorer har stor påverkan på vårt åldrande – inflammation, metabol stress (bland annat störd blodsockerreglering) och oxidativ stress (för stor mängd fria radikaler i förhållande till mängden antioxidanter). Kost och näring påverkar alla dessa tre. Upprepade studier har visat att en hälsosam kost skyddar mot hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, diabetes och andra allvarliga problem.[4] [5] [6] [7] Kosten är grunden för en bra hälsa. I en fullkomlig värld skulle kosten tillgodose vårt näringsbehov, men så är det inte idag – särskilt inte för äldre. Sämre aptit, nedsatt smak och lukt, sämre absorptionsförmåga, sämre tandhälsa som gör det svårt att tugga och bristande ork till att handla och laga mat gör det särskilt svårt för äldre att få den näring de behöver.

Vanliga brister hos äldre

Undersökningar i flera Europeiska länder visar att brist på vitamin D, järn, magnesium, kalium, zink och koppar är vanligt bland äldre.[8] Så mycket som 90 % av alla äldre har brist på vitamin D. Huden blir sämre på att producera vitamin D vid solexponering ju äldre vi blir och kosten ger inte alls den mängd vitamin D som äldre behöver.[9] Ett hälsosamt åldrande, fastslår man, är omöjligt utan tillräckligt tillgång på vitamin D.

Viktiga näringsämnen

Förutom vitamin D är det en annan grupp ämnen som framstår som särskilt viktiga för äldre – omega-3 fettsyror. Omega-3 fettsyror har en anti-inflammatorisk effekt vilket gör att de kraftfullt kan motverka åldersrelaterade sjukdomar.

Men i rapporten från Bournemouth vill man lyfta blicken och inte bara titta på dessa två nyckelämnen. Man räknar upp några av de funktioner som olika vitaminer och mineraler har. Utgående ifrån detta blir det en självklar slutsats att ett hälsosamt åldrande är omöjligt vid brist på något av dessa näringsämnen.

B-vitaminer: Är viktiga för hjärna,  nervsystem och mental hälsa.

Vitamin C: Skyddar cellerna från skada, stöttar immunsystemet och sårläkningen. Minskar risken för ”gula fläcken”.

Vitamin A: Nödvändigt för att bevara synen, för immunsystemet och huden. Minskar risken för ”gula fläcken”.

Vitamin E: Skyddar cellerna från skada. Viktigt för hjärta och kärl.

Vitamin K2: Viktigt för att bevara ett starkt skelett och för hjärta och kärl.

Kalcium: Nödvändigt för skelett, tänder, muskler och hjärtfunktion.

Koppar: Brist leder till ökad risk för infektioner, benskörhet och nedsatt funktion i nervsystemet.

Krom: Helt nödvändigt för blodsockerreglering.

Jod: Helt nödvändigt för att bilda sköldkörtelhormoner och därmed för ämnesomsättningen.

Järn: Nödvändigt för att syresätta kroppen. Brist ger trötthet och kan leda till hjärtproblem. (Järnbrist kan också vara en orsak till rest-less legs.)

Magnesium: Nödvändigt för funktionen hos mer än 300 enzymer. Brist kan leda till insulinresistens, hjärtproblem och benskörhet.

Kalium: Viktigt för hjärtat och för vätske- och elektrolytbalansen i cellerna.

Selen: Skyddar cellerna från skada, minskar risken för infektionen och hjärtproblem: Stöttar sköldkörteln.

Zink: Nödvändigt för funktionen hos mer än 200 enzymer. Viktigt för immunsystemet, sårläkning och blodsockerreglering.

 

Tillskott behövs

Kostnaden för undernäring är enorm, både ekonomiskt och mänskligt. Om man bara tittar på kostnader för patienter inlagda på sjukhus skulle näringstillskott till dessa spara drygt 9000 kronor per patient, enligt en analys av Malnutrition Task Force. [10] Men det viktigaste är givetvis vår livskvalitet och att kunna få åldras frisk.

Text: produktspecialist Anna Widell

 

[1] JRC Science and Policy Reports: The Role of Nutrition in Active and Healthy Ageing 2014. Page 5

[2] http://www.malnutritiontaskforce.org.uk/resources/malnutrition-factsheet/

[3] https://www.pagb.co.uk/content/uploads/2016/06/The-Hidden-Health-Challenges-optimised.pdf

[4] https://www.bhf.org.uk/heart-health/preventing-heart-disease/healthy-eating

[5] http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/diet-and-cancer/how-healthy-eating-prevents-cancer

[6] http://www.nhs.uk/Livewell/Blackhealth/Pages/Diabetes.aspx

[7] http://www.theguardian.com/society/2015/sep/11/poor-diet-biggest-contributor-early-deaths-world-study

[8] Ruxton C.H.S., Derbyshire E. & Toribio-Mateas M. (2015) Role of fatty acids and micronutrients in healthy ageing: a systematic review of randomised controlled trials set in the context of European dietary surveys of older adults. J Hum Nutr Diet. (At beginning of discussion section) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Role+of+fatty+acids+and+micronutrients+in+healthy+ageing%3A+a+systematic+review+of+randomised+controlled+trials+set+in+the+context+of+European+dietary+surveys+of+older+adults.

[9] Bates B, Lennox A & Prentice A (2012) National Diet and Nutrition Survey: Headline Results from Years 1, 2 and 3 (Combined) of the Rolling Programme 2008/09 – 2010/11. London: FSA.

https://www.natcen.ac.uk/media/175123/national-diet-and-nutrition-survey-years-1-2-and-3.pdf

[10] A review and summary of the impact of malnutrition in older people and the reported costs and benefits of interventions

https://www.google.co.uk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CCoQFjABahUKEwiR2Mj-muXIAhXG2BoKHWicCSw&url=ht

tp%3A%2F%2Fwww.ilcuk.org.uk%2Fimages%2Fuploads%2Fpublication-pdfs%2FCosts_and_Benefits_Report_June_2013.pdf&usg=AFQjCNHKO

brrXTFiR2pVqsGf7ImU4N8-BQ&cad=rja

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.