Dags för vitamin D?

Efter den fantastiskt soliga sommaren 2018, kan man tänka att vi borde lagrat upp vitamin D för flera år framöver. Men tyvärr är det inte så verkligheten ser ut. En studie från södra Tyskland och en från Storbritannien visar att nivån av vitamin D i befolkningen generellt dyker snabbt nedåt redan tidigt under hösten. Det är alltså viktigt att fylla på.

Vitamin D under året

I studien från södra Tyskland var deltagarna mellan 50–80 år. Endast under augusti låg de som grupp på en optimal nivå av vitamin D. Redan i september störtdök nivåerna för att under januari–mars vara katastrofalt låga.[1] (se grafen nedan) Hade deltagarna varit yngre hade nivåerna av vitamin D troligen legat något högre, men södra Tyskland ligger på en sydligare breddgrad än Sverige vilket ger befolkningen där generellt större möjlighet att bilda vitamin D än här.

I studien från Storbritannien deltog ett stort antal 45-åringar. Bara 40 % hade optimala nivåer (över 75 nmol/l) av vitamin D under sommaren och så få som 13 % under vinter och vår. Det betyder alltså att så mycket som 60 % av befolkningen aldrig kommer upp i optimala nivåer av vitamin D någon gång under året, inte ens på sommaren. Nivåerna av vitamin D under året följde i denna studie ungefär samma mönster som studien från södra Tyskland. (se grafen nedan) Män låg allmänt något högre på vitamin D än kvinnor. De som tog tillskott av vitamin D eller åt fet fisk hade signifikant högre nivåer av vitamin D än övriga.[2]

Variation av vitamin D under året – södra Tyskland


Optimala värden för D-vitamin (25-OH-vitamin D) ligger på 75–150 nmol/l. I vissa länder använder man en annan enhet när man mäter vitamin D, ng/ml: 75–150 nmol/l = 30–60 ng/ml

Särskilt utsatta grupper

Några grupper löper särskilt stor risk att drabbas av kraftig brist på vitamin D.

Äldre: Så mycket som 90 % av alla äldre har brist på vitamin D. Huden blir sämre på att producera vitamin D vid solexponering ju äldre vi blir och kosten ger inte alls den mängd vitamin D som äldre behöver. [3]

Mörkhyade: Kan behöva 5–10 gånger längre tid för att bilda samma mängd vitamin D som ljushyade. Detta skapar problem för mörkhyade som bor på nordliga breddgrader.

Täckt hud: Grupper som täcker stora delar av huden får givetvis lätt brist på vitamin D.

Överviktiga: Eftersom vitamin D är ett fettlösligt vitamin lägger sig vitaminet ute i fettvävnaden istället för att vara tillgängligt för kroppen. I studien från Storbritannien fann man att överviktiga hade dubbelt så stor risk att ligga under 40 nmol/liter i serum jämfört med normalviktiga.

Övrigt: Gastric-by pass, celiaki och problem med nedbrytning av fett ökar också risken.

Vitamin D – viktigt för alla

Slutsatsen av studien från Storbritannien var att brist på vitamin D är ett problem för befolkningen i allmänhet och inte bara för vissa riskgrupper. Så ”JA”, det ÄR dags för vitamin D!

[1] Cannell, JJ. Umhau, JC, Holick MF, et al. “Epidemic influenza and vitamin D.” Epidemiol Infect. 2006 Dec; 134(6):1129-114

[2] Hyppönen E1, Power C. Hypovitaminosis D in British adults at age 45 y: nationwide cohort study of dietary and lifestyle predictors. Am J Clin Nutr. 2007 Mar;85(3):860-8.

[3] Bates B, Lennox A & Prentice A (2012) National Diet and Nutrition Survey: Headline Results from Years 1, 2 and 3 (Combined) of the Rolling Programme 2008/09 – 2010/11. London: FSA.

https://www.natcen.ac.uk/media/175123/national-diet-and-nutrition-survey-years-1-2-and-3.pdf

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Vitaminer och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.