Brist på vitamin D?

Hösten närmar sig med stormsteg och solen lyser med sin frånvaro. Trött, hängig och orkeslös? Det kan vara brist på vitamin D. Vår främsta källa till D-vitamin är solljus. Därför bör vi under de mörkare månaderna vara extra uppmärksamma på varningssignaler som tyder på att vi inte får i oss tillräckligt.

Här är tecken som kan tyda på att du behöver mer D-vitamin:

  1. Nedstämd eller deprimerad?

Kvinnor med låga nivåer av D-vitamin löpte dubbelt så stor risk att drabbas av depression jämfört andra, enligt en studie i The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. Flera studier visar positiva effekter när man tillför vitamin D i höga doser vid depression.

  1. Arg och irriterad?

Vitamin D påverkar må-bra-hormonet serotonin, om du ofta känner dig arg eller irriterad så kan det vara ett bristsymptom.

  1. Hormonkaos?

Vitamin D är ett hormonliknande vitamin som säkrar balansen mellan våra hormonnivåer. För lite vitamin D höjer nivån av vissa hormoner och sänker nivån av andra, och båda delar kan leda till sjukdom. Läs mer här

  1. Trött och orkeslös?

Låga halter av vitamin D kan göra att du känner dig trött och orkeslös, enligt en studie från 2012, som publicerades i Journal of Clinical Sleep Medicine. Om du behöver ta en powernap mitt på dagen så kan det vara dags att fylla på med vitamin D.

  1. Benbrott?

Vitamin D, tillsammans med magnesium och kalcium, samarbetar för att stärka upp skelettet. Utan tillräckliga mängder får skelettet en svagare struktur och det är lättare att få benbrott.

 

D-vitamin som också är ett hormon med steroid effekt, likt våra könshormoner, är det delaktigt i många kroppsliga processer och brister gör att kroppen inte kan fungera normalt. Allt fler läkare förespråkar högre doser av D-vitamin och forskning visar att brist kan ge allvarliga konsekvenser.

Immunförsvaret, benstommen, muskelstyrkan och den kognitiva förmågan, är alla beroende av D-vitamin för att upprätthålla normal funktion. D-vitamin skyddar dessutom mot många olika cancerformer. Vitaminet är också viktigt för energiomsättningen och sköldkörtelns förmåga att jobba normalt. Man har sett samband mellan, depression, nedstämdhet och brist på D-vitamin.

Var det något som stämde in på dig? Kanske är det dags att titta närmare på din hälsa och livsstil. Du kan ta ett blodprov på din vårdcentral för att få reda på dina vitamin D-nivåer. Solen är viktig för oss, fyll på och släpp in solen i ditt liv.

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Mineraler, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.