Glöm inte vitamin C

Nästan alla däggdjur kan tillverka vitamin C. Det finns dock några undantag: marsvin, vissa apor, och människan. Binjurarna är det organ som innehåller mest vitamin C och det är också det organ som frisätter stresshormoner vid stress. Tillsammans med magnesium och vitamin B6 förbrukas vitamin C mycket vid stress, varför alla personer som utsätts för stress behöver extra tillskott av dessa näringsämnen.

 

Hur mycket C-vitamin behöver man?

Normalt behöver en människa cirka 5 gram (5000 mg) C-vitamin per dag. Jämför med myndigheternas RDI på 80 mg. Vid stress eller sjukdom ökar behovet till 15-20 g per dag. Vid kraftig influensa kan behovet öka ännu mer.

Många säger att om man tar mer än RDI så kissar man ut överskottet. Det är bara delvis sant. Studier visar att om man tar mer så kissar man ut mer men man behåller också mer. Tar man 500 mg så kissar man ut cirka 250 mg men behåller cirka 250 mg, vilket är mer än tre gånger så mycket som RDI. Tar man ännu mer så behåller man ännu mer även fast man även kissar ut mer.

Överdoserar man C-vitamin så kan man få lös avföring och få gaser i tarmen, vilket är ett tecken på att man tagit mer än man kan ta upp. Man brukar säga att man ska ta cirka 1 gram under den gräns där man får lös avföring. Så fort man slutar med stora doser C-vitamin så upphör besvären.

 

Vilken form av C-vitamin ska man ta?

Rent kemiskt kallas vitamin C för askorbinsyra och är också det som finns naturligt i livsmedel. Bioflavonoider, som är en typ av antioxidanter, förbättrar upptaget och förstärker effekten av vitamin C.

Om man vill ta större doser vitamin C är det bättre att ta rent C-vitaminpulver. Eftersom askorbinsyra är surt får vissa personer reaktioner som sveda i magsäcken vid stora doser. Då är det bättre att använda sig av ett buffrat vitamin C som kallas för askorbat. Det har ett högre pH-värde och irriterar inte magsäcken. Vi rekommenderar magnesiumaskrobat eftersom man då även får i sig mineralet magnesium som de flesta har brist på särskilt de som har mycket stress. Magnesiumaskorbat är också en mycket lättupptaglig form av magnesium.

 

Naturliga källor till vitamin C

Bra naturliga källor till vitamin C är: nypon, persilja, chili, röd paprika, grönkål, brysselkål, broccoli, blomkål, kiwi, papaya och jordgubbar. Notera att apelsiner inte finns med på listan eftersom de innehåller relativt låga mängder vitamin C.

Tänk på att vitamin C är känslig för upphettning och värme. Ät gärna frukt och grönt rått för att få i dig det viktiga vitaminet.

Vitamin C är en klassiker som, med dagens stressade samhälle, är lika viktig då som nu. Fyll på med frukt och grönt och tillskott vid behov för att boosta kroppen på bästa sätt.

 

Det här inlägget postades i Artiklar, Kosttillskott, Kroppen, Vitaminer och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.