Nyårslöften är bra för din hälsa


Ett nyårslöfte är ett mål som du satt upp för dig själv. Och människor som sätter upp mål mår bättre och är friskare än de som inte kanaliserar sin energi, utan ”tar dagen som den kommer”. Att sätta upp mål stärker självförtroendet, även om du inte alltid når ända fram. Kommer du bara halvvägs har du ändå hunnit längre än den som inte gjorde något. Bra det, eftersom 92 procent av alla nyårslöften inte uppfylls…

6 anledningar till att du ska sätta upp mål

  • Du kanaliserar din energi
  • Du stärker ditt självförtroende
  • Du stärker din självkänsla
  • Du blir en mer spännande person (även för dig)
  • Ditt liv får en riktning, ett syfte, en mening.
  • Stora ting händer inte av en slump (du är ingen slump)

Inga stora upptäckter eller uppfinningar kom till av en slump. De är resultatet av målmedveten strävan att tillfredsställa en inre önskan.

Som när barnet för första gången kan rulla över från rygg till mage – eller börja krypa. Eller tänk på Gudridur Thorbjarnardóttir, som hann resa till både Amerika och Rom redan på 900-talet. Där kan man tala om nyårslöfte!

4 anledningar till varför vi inte sätter upp mål?

  • Våra föräldrar satte inte upp mål (värt att tänka på om du är förälder)
  • Dina vänner sätter inte upp mål (man blir som man umgås)
  • Du fruktar att du inte kan uppnå dina mål (rädslan att misslyckas)

Endast 3 procent av alla människor sätter upp mål.1 Så bara genom att sätta upp ett enda mål för 2019 så är du mer framgångsrik än 97 procent av befolkningen. (Ett intressant sammanträffande, kan tyckas, är att 3 procent av jordens befolkning äger 97 procent av jordens resurser.)

Varför uppnår du inte dina mål?

  • Den största anledningen till att vi inte når våra mål är att andra har satt dem.

Man måste förstå sitt mål. Man måste gilla sitt mål. Annars blir alla små problem stora. Om man gillar målet och koncentrerar sig på det hänger man inte upp sig på alla små problem. De små problemen förblir små.

Någonting är viktigast i ditt liv just nu! De flesta vet inte vad det är.

Vad är viktigast i ditt liv just nu? Det tål att fundera på. Oavsett vilka tankar du får, så finns det ett svar som alltid är sant: Det viktigaste just nu är din hälsa och din energi. Utan hälsa och energi kan du inte göra någonting.

Så vad är det näst viktigaste i ditt liv? Det som du ska använda din hälsa och din energi till?

Vad kommer på andra plats? Och tredje plats? Har du barn finns ett viktigt svar: Få dem att drömma, våga tro på sina drömmar – och sätta mål!

Hur sätter man mål

1. Skriv ner ditt mål. Då ökar dina chanser med 50 procent2

Låt målet vara tydligt och mätbart. Skriv det i presens, som om det redan är sant. Och skriv ner din målbild.

Exempel: Skriv inte: ”Jag ska gå ner i vikt.” Skriv istället: ”Jag väger xx kilo och ser snygg ut i min nya tröja.”

Läs även om S.M.A.R.T.

2. Dela dem med någon

Om du talar om ditt mål för någon så ökar dina chanser att uppnå det flera gånger om. Det ska vara en person som du beundrar och respekterar, som stöttar dig och sparkar dig i arslet vid behov. Annars kan du prova och berätta det för hela världen: på din blogg, Facebook-sida eller Instagram.

3. Ha ett högre mål med ditt mål

Varför har du valt det mål du valt? Svaret på den frågan är viktig att ha till hands när du svajar.

Ditt mål kan vara: ”Jag ska bli duktig på att sätta upp mål. Jag vill uppnå detta mål för att sedan kunna sätta upp ännu viktigare och större mål.”

4. Bestäm dig för en plan

Enligt The Harvard MBA Business School Study on Goal Setting hade:

83 procent av deras elever inget mål.
13 procent hade nedskrivet mål men ingen konkret plan på hur de skulle uppnå dem.
3 procent hade nedskrivna mål och en konkret plan på hur de skulle uppnå dem.

10 år senare tjänade de som hade nedskrivna mål men ingen plan dubbelt så mycket som de som inte hade några mål. De som hade nedskrivna mål OCH en plan tjänade tio gånger mer.

Det hjälper alltså att ha en plan för hur du ska uppnå ditt mål.

5 frågor vid svåra beslut

Den här metoden används av psykologer för att hjälpa patienter med svåra beslut. Den fungerar också för den som vill sätta mål.

  1. Vad vill jag uppnå?
  2. Hur ska jag uppnå det?
  3. När ska jag uppnå det?
  4. Vad kan hjälpa mig att uppnå det?
  5. Vad kommer att hända när jag uppnått mitt mål?

Vilka mål ska du ta bort

Det är lätt att ha för många mål, som konkurrerar med varandra. Och det kan vara saker som du inte ens tänkt på som mål. Du kanske har som mål att:

  • Vara en bra partner
  • Vara en bra förälder
  • Vara en bra arbetstagare och kollega
  • Ha ett bekvämt liv, så långt det går
  • Ha en fungerande privatekonomi

Allt det är bra mål, men vad händer om du sedan lägger till målet bli vältränad eller målet bli en rockstjärna. Vilka av ovanstående mål måste du stryka då? Ställ dig frågan: ”Vilket lidande är jag beredd att utstå för att uppnå mina mål.”

Läs gärna Goal Setting: A Scientific Guide to Setting and Achieving Goals och The Four Burners Theory

Slutord

Mitt mål med denna artikel var att skriva en enkel och inspirerande artikel om hur man sätter mål. Den skulle ha varit klar 20 december 2018 men blev klar 7 januari 2019. Ett bevis på att man faktiskt kan misslyckas med sina mål, men göra bra saker ändå.

/Vid pennan: Christer Barregren


1. Det finns olika uppgifter om att endast 3 procent sätter mål. Här är en artikel.
www.wanderlustworker.com/the-harvard-mba-business-school-study-on-goal-setting/
2. www.goalband.co.uk/goal-achievement-facts.htm

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.