Virus överallt!

Cropped shot of a sporty young woman making a heart with her hands on her stomach

Så här års kan det kännas som att virus och bakterier är människans värsta fiende. Så vad kan vi göra för att simma lite lugnare genom ”vabruari”…och andra månader också för den delen?

Tarmen och tarmfloran

Ska vi kunna hantera virus och bakterier bra så måste tarmen må bra. Varför? Därför att ca 80 procent av immunsystemet sitter i tarmen. Och där finns också hela vår tarmflora. Ett av de viktigaste skydden mot mikroorganismer är just mikroorganismer.I en studie fann man att tillskott av mjölksyrabakterier minskar förekomsten av sjukdomsframkallande bakterier i de övre luftvägarna. Får man ner fler nyttiga bakterier i tarmen minskar alltså inte bara mängden skadliga bakterier där utan också uppe i näsa och hals.[1] Man har också funnit att tillskott av mjölksyrabakterier ökar produktionen av IgA-antikroppar på slemhinnorna, dvs. stärker slemhinnornas skydd mot infektioner.[2] Studie på barn visar att mjölksyrabakterien Lactobacillus rhamnosus GG kan minska risken för akut diarré orsakad av virus.[3]

Vitaminer och mineraler

Vårt immunsystem är ett underverk! Där ingår celler som makrofager, NK-celler (natural killercells) och neutrofiler som äter upp och dödar virus och bakterier. Får vi fart på dessa celler får vi ett starkt försvar. Till de näringsämnen som alla jagar igång dessa celler hör:

Vitamin C och D: Både vitamin C och D är viktiga för att vi ska kunna hantera virus och bakterier bra.  I en studie tittade man på individer med Epstein-Barr infektion (körtelfeber) och fann att ju högre halt av vitamin D i blodet desto färre IgG-antikroppar mot Epstein-Barr, vilket tyder på att vitamin D motverkar viruset. Vitamin C hade liknande effekt.[4]

Zink: Brist på zink minskar makrofagernas och neutrofilernas förmåga att ”äta upp” (fagocytera) och döda virus och bakterier. En genomgång av 15 olika studier visar att intag av zink minskar risken för, och längden på förkylningar.[5] Men överskott på zink kan ha en hämmande effekt på immunförsvaret. Lagom är alltså bäst![6] 

Selen: I Sverige är marken selenfattig och vegetabilier odlade i Sverige har därför låga halter av selen.[7] Svenskar har därför ofta ett behov av mer selen. Tillskott av selen förbättrar försvaret mot virus och minskar också virusets egen förmåga att orsaka sjukdom.[8] Men även för selen gäller ”lagom är bäst”. Är man osäker på hur mycket man behöver är en multimineral ett säkert val. 

Alla vitaminer och mineraler är viktiga för immunförsvaret. Och balansen dem emellan har stor betydelse. En bra grundregel är därför att alltid inta en multivitamin-mineral som bas och sedan lägga till enskilda näringsämnen efter behov.

En vacker värld av virus

Nu har vi pratat väldigt illa om virus. Att virus = sjukdom. Men virus är mycket mer än så Läs mer här


[1]. Gluck U, Ingested probiotics reduce nasal colonization with pathogenic bacteria (Staphylococcus aureus, Streptococcus pneumoniae, and beta-hemolytic streptococci). (Am J Clin Nutr. 2003 Feb;77(2):517-20. https://academic.oup.com/ajcn/article/77/2/517/4689718

[2]. Zheng Quan, Probiotic Therapy as a Novel Approach for Allergic Disease, Front Pharmacol. 2012;3:171 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3448073/

[3] Szajewska H J Pediatr Gastroenterol Nutr. 2001 Oct;33 Suppl 2:S17-25.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11698781

[4] Mikirova N Effect of high dose vitamin C on Epstein-Barr viral infection. Med Sci Monit. 2014 May 3;20:725-32.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24793092

[5] Singh M1, Das RR. Zinc for the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2011 Feb 16;(2):CD001364. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23775705

[6] Gammoh NZ, Rink L. Zinc in Infection and Inflammation. Nutrients. 2017;9(6):624. Published 2017 Jun 17. doi:10.3390/nu9060624 https://www.researchgate.net/publication/318090744_Zinc_in_Infection_and_Inflammation

[7] https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/salt-och-mineraler1/selen

[8] Hoffmann PR The influence of selenium on immune responses. Mol Nutr Food Res. 2008 Nov;52(11):1273-80. doi: 10.1002/mnfr.200700330. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18384097

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.