Kärlek till träning

Rätt näring är viktigt träning för att din träning ska ge gott resultat. Magnesium påverkar både din träning och återhämtning.

För att orka träna och kanske till och med tävla är det viktigt att ge din kropp rätt förutsättningar. Att magnesium bidrar till normal muskelfunktion och proteinsyntes har du kanske hört. Om du har brist på magnesium kan det påverka regleringen av muskelkontraktioner, där magnesium spelar nämligen en viktig roll.

Undvik muskelkramper

Alla vill vi att träningen ska vara behaglig och utan stelhet och utan kramper. Magnesium hjälper musklerna att slappna av, vilket är viktigt både under och efter träningen. Men varför får vi då kramp? Det beror på samspelet mellan kalcium och magnesium. Kalcium har en sammandragande effekt på muskelcellen, medan magnesium har en avslappnande effekt. Kalcium förändrar proteinernas form på ett sätt som får dina muskler att dra ihop sig. [i] Vid brist på magnesium får musklerna svårt att slappna av och du får kramp.[ii]

Du svettas ut magnesium

Du vet säkert att du gör av med magnesium när du tränar. Långdistanslöpare och andra som tränar med hög puls kan få brist på magnesium då man svettas ut mineralet. Svett innehåller salt, kalium och magnesium. [iii]. Ju mer du svettas, desto mer magnesium behöver du få i dig.

Fysisk aktivitet ökar behovet av magnesium

Ett antal studier har utvärderat sambandet mellan tillskott av magnesium och träning. Resultaten visade att behovet av magnesium ökade när den fysiska aktivitetsnivån ökade. Studier på djur indikerar även på att magnesium kan förbättra träningsförmågan genom att öka tillgängligheten på glukos, det vill säga energi, i hjärnan, musklerna och blodet.[iv]

Se därför till att få i dig tillräckligt med magnesium.

Bra källor till magnesium

Innehåll av magnesium per 100 g:

  • Mandlar: 265 mg
  • Pinjenötter: 251 mg
  • Havregryn: 200 mg
  • Jordnötter: 190 mg
  • Kikärter: 160 mg
ETT MAGNESIUM SOM KROPPEN ENKELT KAN TA UPP
Varje kapsel i Holistic Magnesium innehåller 120 mg magnesium i de organiska formerna citrat, laktat och malat. Det kanske låter lite med 120 mg per kapsel, men för att magnesium ska kunna tas upp i kroppen måste det lösas upp i fria joner. Där är de organiska formerna citrat, laktat och malat oslagbara! Magnesiumoxid, magnesiumhydroxid och magnesiumkarbonat är mycket svåra att lösa upp i fria joner.

Därför kan det finnas mer magnesium i dessa produkters innehållsförteckning, men du får betydligt mindre ut i blodet och i cellerna, där det gör nytta. Magnesiumoxid, till exempel, använder vi i enbart Holistic UltraTarm, eftersom magnesiumoxid bidrar till en naturlig tarmtömning. Läs mer om de olika mineralföreningarna här: https://www.holistic.se/blogg/1234

[i] Potter JD, Robertson SP, Johnson JD. Magnesium and the regulation of muscle contraction. Fed Proc. 1981 Oct;40(12):2653-6.

[ii] Bilbey DL, Prabhakaran VM. Muscle cramps and magnesium deficiency: case reports. 1996 Jul;42:1348-51.

[iii] Brotherhood JR. Nutrition and sports performance. Sports Med. 1984 Sep-Oct;1(5):350-89.

[iv] Yijia Zhang, Pengcheng Xun, Ru Wang, Lijuan Mao, and Ka He. Can Magnesium Enhance Exercise Performance? 2017 Aug 28. doi: 10.3390/nu9090946 le 1 Light

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.