Kraften av ärtor

Ärtor har länge varit en vanlig del av människans kost, men hur mycket vet vi om dess positiva egenskaper? Den viktiga roll som ärtor har för kontrollen av din aptit och betydelsen av ärtornas rika proteininnehåll är några av de saker du kan läsa om här.

Många tror att ärtan är en grönsak. Ärtorna växer på plantan Pisum sativum, som tillhör familjen Fabaceae, vilket är en grupp baljväxter. Så även om de allmänt ses som grönsaker, är ärtor faktiskt baljväxter, inte grönsaker. I artikeln The power of peas från Biotics Research beskrivs flera goda effekter av ärtor. Oavsett ärtornas klassificering är ärtor en värdefull källa till näringsämnen som ger flera hälsofördelar. Även om många äter ärtor kanske de flesta inte vet att de innehåller stora mängder vitaminer, mineraler, fibrer och protein.

Fullproppade med näringsämnen och antioxidanter

Ärtor har en mycket imponerande näringsprofil. De innehåller nästan alla viktiga vitaminer och mineraler som vi behöver för att stötta viktiga processer i kroppen, för att inte tala om ett högt fiberinnehåll. Men den mest anmärkningsvärda egenskapen hos ärtor är förmodligen dess höga proteinhalt, vilket gör den till en av de bästa källorna till växtbaserat protein.

Denna höga nivå av protein i ärtor kommer med flera fördelar. Det hjälper inte bara att förbättra benhälsan och muskelstyrkan utan spelar också en roll i hälsosam vikthantering genom att kontrollera aptiten. Tillsammans med den höga fiberhalten bidrar ärtprotein till att hålla aptiten under kontroll genom att öka nivåerna av aptitreducerande hormoner som till exempel leptin, vilket minskar matbehovet. Ärtor består också av fenoliska föreningar, vilka är naturliga antioxidanter som kan vara effektiva mot inflammation.

Ärtor för dina goda bakterier

Den höga fiberhalten i ärtor fungerar som näring åt de goda bakterierna i tarmen och bidrar därmed till att bibehålla tillväxten av dessa, vilket förhindrar de ohälsosamma bakterierna att föröka sig. Ärtor innehåller också en mängd mineraler som kalcium, magnesium och kalium, som alla har bevisats stödja hanteringen av hälsosamma blodtrycksnivåer.

Dessutom innehåller gröna ärtor karotenoider, flavonoider och vitamin C, som alla har visat sig stödja kardiovaskulär hälsa på grund av deras cellskyddande förmåga. Ärtor har även egenskaper som kan bidra till att undvika blodsockertoppar. Bland annat har ärtor ett lågt glykemiskt index (GI) och mat med lågt GI har visat sig vara till hjälp för blodsockerreglering.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.