Så gör du maten till din medicin

”Även små förändringar i kosten kan göra stor skillnad”. Det säger näringsterapeut Ellinor Ladenberg i tredje avsnittet av Holistics podd Hälsa kommer inifrån, somhandlar om mat och näring. Vi får bland annat veta vad vi bör äta för att få mer energi, hur vi kan veta vilken kost som är bäst för oss, och om ekologiskt verkligen är nyttigare.

Mat och hälsa är ett lika laddat som spännande ämne. Det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån med näringsterapeut Ellinor Ladenberg är inget undantag. 

Ellinor berättar att hon själv har erfarenhet av hur kraftfull maten kan vara som medicin. Hon kom in på hälsospåret efter barndom med mycket sjukdom, men det var först i 30-årsåldern som hon fullt ut bejakade sitt hälsointresse. Hon förändrade sin kost och blev fri från de besvär hon haft sedan barnsben.

En av de frågor som programledare Petra Månström diskuterar med Ellinor Ladenberg är hur vi kan använda maten som medicin. Varje måltid påverkar vår biokemi mer än någonting annat, påpekar Ellinor, och tipsar om att ta små steg. Bara det att ta in lite mer grönt i varje måltid kan göra stor skillnad när det kommer till energinivå och hälsa. Vi får också lära oss ett enkelt knep för att veta hur mycket frukt och grönt vi bör äta om dagen.    

Ellinor berättar om sin favoritgrönsak kål, som är både billig, rik på C-vitamin och mineraler, och som dessutom går att få tag på året runt. Men framför allt uppmanar hon oss att skapa variation på tallriken, både när det gäller färg, form och smak. Missa inte hennes bästa tips på hur du får till riktigt näringsrika måltider! 

Viktigast, enligt Ellinor, är dock att maten är av god kvalitet, gärna ekologiskt odlad. Hur känsliga vi är för de bekämpningsmedel som används är nämligen individuellt. De kan skapa besvär för personer med nedsättningar i lever, njurar och tarmar. Att minska på gifterna avlastar våra reningsorgan – och förstås också miljön. 

Undvik de 12 giftigaste grödorna

Ellinor tipsar i avsnittet om två listor som är bra att känna till för den som är intresserad av att minska på bekämpningsmedel i sin kost. Det är organisationen Environmental Working Group i USA som varje år tar fram två listor: en med de 15 minst besprutade grödorna det året, Clean Fifteen, och en med de 12 mest besprutade, Dirty Dozen. Du hittar listorna för 2019 längst ner i inlägget. 

Andra ämnen som diskuteras i avsnitt tre är mattrender såsom fermenterat och rawfood, och hur vi bör äta för att få i oss tillräckligt med protein om vi tränar mycket. Missa inte Ellinors budskap om kost för aktiva personer!  

En annan mycket intressant sak som Petra och Ellinor tar upp är det faktum att vår genetik till stor del bestämmer vad som är hälsosam mat för oss. De som bor i Alaska har helt andra gener och mår bra av en helt annorlunda kost än de som bor i Mexiko eller oss nordbor, berättar Ellinor, men påpekar att vi ändå behöver lära känna oss själva och våra kroppar. Vi är biokemiska individer och våra behov av protein, kolhydrater och fett ser olika ut även inom landets gränser. 

Petra och Ellinor kommer också in på kryddor och örter, som ju faktiskt ÄR medicin. Den intensivt gula gurkmejan förekommer till exempel i tusentals studier där bland annat dess antiinflammatoriska egenskaper har bekräftats. Och den vanliga pizzakrydda oregano har kraftfullt svamp- och parasitdödande egenskaper, berättar Ellinor som vill inspirera alla till mer krydda, inte enbart i livet utan också på tallriken! 

Även om maten är oerhört viktig för hur vi mår så handlar hälsa om hela vår livsstil, påpekar Ellinor. Just det, vår livsstil – inte enbart våra gener, som vi under många år har trott. Det är faktiskt livsstilen som till 80 % styr om vi kommer att hålla oss friska genom livet, säger Ellinor. 

Maten är en pusselbit, träning, återhämtning och våra tankar om oss själva är andra lika viktiga delar. Det kanske inte alls är läkemedel du behöver, utan någon att prata med om du känner dig hängig, säger Ellinor. Och kanske lite fler grönsaker till middagen! 

Nästa avsnitt av Hälsa kommer inifrån handlar om ett annat viktigt ämne, nämligen sömn, hur mycket vi behöver och hur vi får till den. Gäst är Inger Erland Tångring.

Clean Fifteen

Här är de 15 minst besprutade frukterna och grönsakerna 2019. Om du vill välja några konventionellt odlade grönsaker – välj från den här listan så minskar du ditt intag av bekämpningsmedel. 

  1. Avokado
  2. Majs
  3. Ananas
  4. Frysta ärtor
  5. Gul lök
  6. Papaya
  7. Aubergine
  8. Sparris
  9. Kiwi
  10. Kål
  11. Blomkål
  12. Cantaloupe (melon)
  13. Broccoli
  14. Svamp
  15. Honeydew (melon)

Dirty Dozen

Här är de 12 mest besprutade frukterna och grönsakerna 2019. Välj ekologiskt! 

  1. Jordgubbar
  2. Spenat
  3. Grönkål
  4. Nektariner
  5. Äpplen
  6. Vindruvor
  7. Persikor
  8. Körsbär
  9. Päron
  10. Tomater
  11. Bladselleri
  12. Potatis 
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.