Sova, sova, sova

I avsnitt 4 av podden Hälsa kommer inifrån handlar det om att sova gott. Du får veta hemligheten bakom varför vissa behöver mindre sömn, hur sömnproblem och ökad vikt hänger ihop, och hur lång den perfekta tuppluren är. Du får också KBT-terapeuten Inger Erland Tångrings bästa tips för en riktigt god natt. 

Det är många i dag som har problem med sömnen

Det är många i dag som har problem med sömnen – i själva verket sover de flesta alltför få timmar per natt, vilket i sin tur ofta leder till en mängd andra hälsoproblem. Sömnen är ju livsviktig för oss! 

Holistics föreläsare Inger Erland Tångring är KBT-terapeut och utbildad inom yoga och mindfulness. Hon beskriver sömnen som att vi går in i en verkstad där både kropp och sinne städas och repareras, nya synapser skapas i hjärnan, gamla städas bort, och hjärnan lagrar in det nya vi lärt oss. Det är oerhört spännande och kraftfulla processer som pågår under nattimmarna. Inger berättar också att hjärnan faktiskt kan lösa problem åt oss medan vi sover!  

Ett annat intressant ämne som programledaren Petra Månström och Inger tar upp är sambandet mellan sömnen och vikten, och hur det kommer sig att vi ofta går upp i vikt när vi inte får tillräckligt mycket kvalitetssömn. Missa inte detta spännande samtal! 

Samtidigt finns en trend i samhället att sova så få timmar som möjligt. Riktigt framgångsrika personer sägs kliva upp i gryningen för att meditera och hinna med annan ”självvård” innan själva arbetsdagen startar. Inger och Petra diskuterar hur lite sömn vi egentligen kan klara oss på, och avslöjar hemligheten bakom hur dessa framgångsrika personer klarar sig med så få timmars sömn.

Maten som stör sömnen

Åtta timmar nämns annars ofta som en riktlinje när det gäller sömnbehov, men i själva verket kan behovet variera mellan 6 och 9 timmar. I det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån får du veta hur du tar reda på hur många timmar du själv egentligen behöver.

En anledning till att vi inte får tillräckligt med sömn är, enligt Inger, att vi vill hinna med så mycket under våra vakna timmar. Vi är uppkopplade långt inpå kvällarna och tillåter inte kropp och sinne att landa in i det förberedande sömnstadiet. Vi går direkt från hög aktivitet och lägger oss. Hur ska kroppen då förstå att du ska sova? 

Ett tips för att somna lättare och sova bättre är just att undvika mobil och dator ett par timmar innan du lägger dig. Men Inger ger fler effektiva sömntips i avsnittet. Hon berättar bland annat vilken slags mat du bör undvika att äta på eftermiddag och kväll för att inte störa insomningen, och också vilken slags kost och vilka näringsämnen som gynnar en god sömn. 

Inger lyfter också fram några kraftfulla örter som vi kan använda för att somna lättare och sova bättre, som är mindre skadliga och beroendeframkallande än de läkemedel som ofta rekommenderas vid sömnproblem. Hon uppmanar också alla att skaffa en vanlig väckarklocka – men att undvika att titta på den på natten. Det är många kloka tankar som delas kring hur vi får en riktigt god sömn!

Avsnitt 5 – Vägen till en lugnare mage

Nästa avsnitt av Hälsa kommer inifrån handlar om näringsupptaget och hur du kan förbättra det. Vi är ju inte vad vi äter, som det brukar heta, utan vad vår kropp kan ta upp. Hur kommer det sig att vi äter bra men ändå har näringsbrist? Det blir ett matnyttigt avsnitt!

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.