Tecken på att du äter för lite grönsaker

De flesta vet att vi har behov av att äta mycket grönsaker – särskilt de gröna växterna. Men att integrera dem i kosten är ofta lättare sagt än gjort. Enligt artikeln 8 Clear Signs You’re Not Eating Enough Vegetables från Dr. Mercola finns flera tecken på att vi får i oss för lite grönsaker. [1]

  1. Får lätt blåmärken
    Om du märker av blåmärken här och där kan det bero på att du inte får tillräckligt med vitamin C. För att tillföra vitamin C till din kost kan du lägga till röda paprikor, röd chili, tomater, broccoli och mörka bladgrönsaker.
  2. Ditt minne upplevs dimmigt
    Glömska är inget ovanligt. Men om ditt minne upplevs dimmigt kan det vara bra att få i sig mer näringsämnen. Lutein i synnerhet kan vara bra för att stödja lärandet och minnet. Lutein finns i bladgrönsaker, morötter, broccoli, majs och tomater.
  3. Du är trött hela tiden
    Om din dagliga kopp kaffe inte får dig att känna dig piggare kan det bero på att du inte får i dig tillräckligt med folat, som är ett vattenlösligt vitamin B. För att tillföra mer folat i din kost kan du lägga till svartögda bönor, njurbönor, limabönor, marinbönor, sparris och linser.
  4. Du känner dig mer stressad än vanligt
    Stress kan orsaka inflammation i kroppen. Grönsaker innehåller antiinflammatoriska föreningar som kan bidra till att minska inflammation och minimera effekterna av stress. Några av de bästa antiinflammatoriska grönsakerna inkluderar tomater och gröna bladgrönsaker som spenat och grönkål.
  5. Du upplever muskelkramper
    Muskelkramper kan vara ett tecken på lågt intag av kalium. För att fylla på med kalium lägg till spenat, rödbetor, broccoli, ärtor, selleri och gurkor till din kost.
  6. Din förkylning varar längre
    Att din förkylning varar längre är ett säkert tecken på att ditt immunförsvar kämpar. Grönsaker ger din kropp vitaminer, mineraler och antioxidanter som stödjer ditt immunförsvar och hjälper dig att hålla dig frisk. Det är en av många goda anledningar att ladda upp med mer grönt.
  7. Du blir inte mätt
    Grönsaker innehåller fibrer som främjar en hälsosam matsmältning och hjälper dig att känna dig mätt längre, vilket kan öka mättnad och minska överätandet. Oavsett om det är viktminskning eller en hälsosam diet som du strävar efter bör grönsaker vara en del av varje hälsosam diet.
  8. Din tallrik saknar färg
    Kolla in din tallrik vid din nästa måltid. Om du inte ser olika regnbågsfärger – särskilt grön – så är det mycket troligt att det saknas viktiga näringsämnen i din diet. Lägg till grönsaker vid varje måltid för att förhindra näringsbrister och nyttja fördelarna av en hälsosam diet.

Låt grönsakerna ta plats och bygg gärna upp måltiden utifrån dem.


[1] https://blogs.mercola.com/sites/vitalvotes/archive/2019/04/22/8-clear-signs-youre-not-eating-enough-vegetables.aspx

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.