Solskydd – inifrån och ut

Förutom att smörja in huden med naturliga, ekologiska och vegetabiliska solkrämer, kan man kan tänka på vad man stoppar i sig för att skydda sig mot solen. Enligt artikeln ”9 foods with UV-protective effects från Biotics Research” kan dessa 9 livsmedel skydda huden mot solskador och hjälpa den hud som redan har bränts.

  1. Guava – Att apelsiner innehåller vitamin C känner nog många till, men att den tropiska frukten guava innehåller fem gånger så mycket vitamin C kanske inte alla vet. Guava är överfulla av vitamin C – vilket ger massiva 419 procent av det dagliga värdet (DV). Vitamin C bidrar till normal kollagenbildning som har betydelse för hudens normala funktion. Livsmedel som är rika på vitamin C kan skydda huden mot solskador eftersom denna antioxidant kan hantera molekylskador orsakade av solljus.
  2. Sötpotatis – Karotenoider, såsom betakaroten och lykopen, ger frukt och grönsaker en livlig orange färg och ger huden också antioxidanter som kan fungera som ett skydd mot solstrålar. All potatis innehåller stora mängder stärkelse, som tros dra ut värmen ur huden. Lägg potatisskivor på den brända huden för en lugnande effekt.
  3. Jordgubbar – är ett naturligt solskydd eftersom de innehåller 108 procent av DV vitamin C och ellaginsyra, som kan absorbera fria radikaler och minska pigmentfläckar som är orsakade av solskador.
  4. Grönt te – innehåller polyfenoler som är en grupp hudvänliga ämnen som främjar DNA-reparation. I grönt te finns även vitamin B2 som bidrar till att bibehålla normal hud och vitamin E som bidrar till att skydda cellerna mot oxidativ stress.
  5. Havregryn – innehåller antiinflammatoriska ämnen och antioxidanter som kan bidra med skydd mot solens negativa effekter genom att motverka fria radikaler. Havregryn kan även återfukta och lugna solbränd hud. Blanda havregryn med gott om vatten för att få en massa. Massera försiktigt massan över det skadade området och låt sitta i några minuter. Skölj sedan med kallt vatten.
  6. Gurka – hjälper kroppen att producera kollagen, det huvudsakliga strukturella proteinet i huden. Gurkan består till 96 procent av vatten, vilket gör denna grönsak mycket fuktgivande. Gurkan innehåller även kaffeinsyra, kalium och vitaminerna C och K, vilka kan vara bra för lugna en solbränna. Kaffeinsyra innehåller mycket antioxidanter och skyddar huden mot oxidativ stress och DNA-skador.
  7. Tomater – I likhet med jordgubbar innehåller tomater lykopen, som är en karotenoid som ger tomaten sin röda färg. Lykopen är en antioxidant som skyddar huden mot cellskador. Tomater innehåller också vitamin C – bara en kopp tomatjuice ger 188,9 procent DV vitamin C. Tomater är också rika på antioxidanter och hjälper till att balansera kroppens pH.
  8. Vattenmelon – består till 92 procent av vatten, så de är utmärkta för att hålla huden återfuktad. Vattenmelon är också fylld med näringsämnen som vitamin A, B6 och C. Vattenmelon innehåller också antioxidanten lykopen och aminosyran arginin. Båda kan hjälpa till att minska hudens åldrande.
  9. Morötter – är fyllda av betakaroten, som kroppen konverterar till vitamin A. Betakaroten kan minska inflammation från solbränna. Morötter och andra grönsaker med karotenoider hjälper till att hålla huden spänstig. Forskning visar också att karotenoider verkar göra huden mindre solkänslig samtidigt som den minskar det hudåldrande som orsakas av solen.

Hudhälsosamma livsmedel bör avnjutas råa (om möjligt) för att dra nytta av deras bioaktiva näringsämnen. Så njut av sommaren och tillför gärna dessa livsmedel till kosten för lite extra solskydd.

https://blog.bioticsresearch.com/9-foods-with-uv-protective-effects

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.