Matpyramid mot inflammation

Den mat vi äter har större påverkan på kroppen än vad vi kanske tror. Vanliga frukter, grönsaker och bär motverkar inflammation.1 Både frukt och grönsaker har var för sig denna effekt.2 Det kommer kanske inte som någon överraskning. Men det finns så mycket mer vi kan äta för att motverka inflammation. En rapport från 2018 avslöjar vad.

Mat mot inflammation

I en rapport från 2018 sammanställde forskarna resultatet från 172 studier kring kost, näring och inflammation.  Baserat på dessa studier gjorde man en matpyramid mot inflammation.3

Några kommentarer till pyramiden:

Vatten -Vätskebrist ökar smärtkänsligheten. Man vet inte riktigt varför, men bland annat genom påverkan på aktiviteten i smärtcentrat i hjärnan. Eftersom vätskestatusen är så starkt kopplad till upplevelsen av smärta så ligger vatten som en grund i pyramiden. Man bör dricka 1,5–2 liter per dag.

Fullkorn (fibrer) -Långsamma kolhydrater har en anti-inflammatorisk effekt. Mycket tack vare påverkan på tarmfloran. När fibrer fermenteras av tarmfloran bildas bl.a. smörsyra som motverkar inflammation. En kost med lågt GI (glykemiskt index) sänker CRP (en markör för inflammation) jämfört med kost med högt GI. Därför rekommenderas 3 portioner av fullkorn varje dag.

Olivolja -Ett rikt innehåll av enkelomättade fettsyror och antioxidanter bidrar till att olivolja har en anti-inflammatorisk effekt. En antioxidant i olivolja, oleocanthal har liknande effekt som NSAID-preparat exempelvis Ibuprofen dvs. hämmar enzymet cyklooxygenas (COX -1 och -2).4 Det allra bästa är att inta olivoljan rå, dvs. icke upphettad.

Vin -Avser 125 ml rött vin per dag. Effekten av måttlig konsumtion av vin är omdebatterad. Vi återger här bara resultaten från denna rapport.

  1. Holt EM, Steffen LM, Moran A, et al. (2009) Fruit and vegetable consumption and its relation to markers of inflammation and oxidative stress in adolescents. J Am Diet Assoc 109, 414–421.
  2. Esmaillzadeh A, Fruit and vegetable intakes, C-reactive protein, and the metabolic syndrome. Am J Clin Nutr. 2006 Dec;84(6):1489-97.
  3. Rondanelli M Food pyramid for subjects with chronic pain: foods and dietary constituents as anti-inflammatory and antioxidant agents. Nutr Res Rev. 2018 Jun;31(1):131151. doi: 10.1017/S0954422417000270. Epub 2018 Apr 22.
  4. Beauchamp GK, Keast RS, Morel D, et al. (2005) Phytochemistry: ibuprofen-like activity in extra-virgin olive oil. Nature 437,45–46
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.