Vitamin D och K2 – För dina ben

Som du säkert vet är vitamin D och K2 en väldigt bra kombination. Båda bidrar bland annat till att bibehålla en normal benstomme. Men varför är de en ”perfect match” för dina ben?

Vitamin D

Vitamin D är nödvändigt för upptag av kalcium och är positivt förknippat med benmassa (BMD). Utan vitamin D kan vi inte effektivt absorbera kalcium, vilket vi behöver för att upprätthålla friska tänder och ben. Vitamin D bidrar också till produktion av ett protein som heter osteokalcin, som binder in kalcium till benvävnaden.

I en genomförd studie, publicerad i Annals of Saudi Medicine, visades nivåer av vitamin D direkt kunna påverka (BMD). Data samlades in från 400 deltagare där nivåer av BMD och vitamin D mättes. Resultaten visade att tillräckliga nivåer av D-vitamin hade ett positivt samband med benmassa bland alla åldersgrupper.[i]

Om du läser detta och solen skiner ute – passa på att gå ut i solen och fyll på med vitamin D, och är det fortfarande tider för svampplockning – boka in en dag för att leta svamp. Karljohan och kantarell är två svampar som innehåller vitamin D.

 Men nu kanske du vill veta mer om en god vän till vitamin D, nämligen vitamin K?

Vitamin K1 och K2

Vitamin K är ett fettlösligt vitamin som finns i två former: vitamin K1 och vitamin K2. Vitamin K1 lagras huvudsakligen i levern och spelar en roll i produktionen av koagulationsproteiner, medan vitamin K2 används i hela kroppen. Vitamin K2 aktiverar bland annat det viktiga proteinet osteokalcin. Detta protein binder som sagt in kalcium till benvävnaden och bidrar på så vis till starka ben .[ii] Utan tillräckligt med vitamin K2 är aktiviteten av osteokalcin begränsad. Visst känns vitamin K2 som ett extra viktigt vitamin?

Vitamin K2 finns i små mängder i kött, mjölkprodukter och äggula och i något större mängd i fermenterade livsmedel som vällagrad ost, särskilt Brie och Gouda. Natto, en traditionell japansk maträtt av fermenterade sojabönor, är det livsmedel som innehåller mest vitamin K2, nämligen 23 gånger mer än vällagrad ost.

På egen hand har vitaminerna D och K2 benuppbyggande fördelar, men allra bäst fungerar de tillsammans. Även om var och en spelar en viktig roll i kalciumnivåerna kan vitamin D och K2 stödja den totala benhälsan med deras förmåga att främja upptag av kalcium och benbildning. Tillsammans kan de förbättra bentätheten.[iii]


[i] Mir Sadat-Ali, Abdulmohsen H. Al Elq, Haifa A. Al-Turki, Fathma A. Al-Mulhim, and Amein K. Al-Alie. Influence of vitamin D levels on bone mineral density and osteoporosis. 2011.

[ii] Solmaz Akbari, Amir Alireza Rasouli-Ghahroudicorresponding. Vitamin K and Bone Metabolism: A Review of the Latest Evidence in Preclinical Studies. 2018. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6040265/

[iii] Weber P. Vitamin K and bone health. 2001.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.