Maximera energin med vitamin D

Härliga höst! Äntligen får vi andas krispig, klar luft och njuta av naturens skiftningar. Den mörkare årstiden får dock en del av oss att bli tröttare. Här är tipsen för mer energi – och hur vitamin D kan höja effekten av dem.

Träning, sömn, en balanserad sköldkörtel och rätt kost är viktiga pusselbitar för att vi ska vara energifyllda och känna livsglädje, även under den mörkare årstiden. Visste du att vitamin D låter dig få ut mer av vanliga knep för att bli piggare?

Tillräckliga nivåer av vitamin D hjälper dig att…

Ta upp mer näring och energi ur kosten

Bra mat ger dig energi, näringsämnen och låter dina vänner tarmbakterierna må gott. Kort sagt är det en grundsten för att du ska vara pigg och glad. Men du är inte vad du äter utan vad du smälter och vilken näring du kan ta upp, säger de som är kunniga inom hälsa. Om du äter en mycket näringsrik och anti-inflammatorisk kost, men näringen inte tas upp från tarmen kommer den inte dig till godo. D-vitamin kan bidra till högt näringsupptag tack vare att det ger minskad inflammation i tarmen och en välfungerande tarmslemhinna [i], [ii]

Balansera sköldkörteln

Sköldkörteln är kroppens gas och broms för energinivåerna. För lite av hormonet gör dig trött. Forskare har kommit fram till att vitamin D är avgörande för hälsan hos denna fjärilsformade körtel på framsidan av halsen. Tillräckliga nivåer av vitamin D har visat sig kunna bidra till normal produktion av hormon och kan minska din risk att få en autoimmun sköldkörtelsjukdom [iii].

Få effekt av motion och rörelse

Träning kan ge omedelbar energi och är ett välbeprövat knep för att ge oss ett lyft. D-vitamin bidrar till att bygga upp kroppen efteråt, och kan hjälpa oss att få långtidseffekter av träningen som starkare muskler och skelett [iv].

Maximera din Zzzz

En god natts sömn! Vad är väl härligare än det och ger oss lust att delta i livet fullt ut? För att säkerställa att du sover så gott som möjligt bör du se till att dina nivåer av vitamin D är bra. Det kan nämligen hjälpa dig att somna fortare, sova djupare och uppleva bättre kvalitet i sömnen [v].

Njut av en energifylld höst! 

Referenser:

[i]  Garg M, Hendy P, Ding JN, Shaw S, Hold G, Hart A. The Effect of Vitamin D on Intestinal Inflammation and Faecal Microbiota in Patients with Ulcerative Colitis. 2018

[ii] Scricciolo A, Roncoroni L, Lombardo V, Ferretti F, Doneda L, Elli L. Vitamin D3 Versus Gliadin: A Battle to the Last Tight Junction. 2018

[iii] Kim D. The Role of Vitamin D in Thyroid Diseases. 2017

[iv] Dzik KP, Kaczor JJ. Mechanisms of vitamin D on skeletal muscle function: oxidative stress, energy metabolism and anabolic state. 2019

[v] Majid MS, Ahmad HS, Bizhan H, Hosein HZM, Mohammad A. The effect of vitamin D supplement on the score and quality of sleep in 20-50 year-old people with sleep disorders compared with control group. 2019 6

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.