Använd dig av tankens kraft!

Tankens kraft är ämnet för denna veckas avsnitt av vår podd Hälsa kommer inifrån. Gäst är Inger Erland Tångring och hennes viktigaste budskap är: Tro inte på allt du tänker, men tro på tankens kraft. Du får också vet hur du gör för att använda tankens kraft i ditt liv!

Vi människor tänker 65 000–70 000 tankar per dygn, och många av dem är samma som vi tänkte igår. Av de 65 000–70 000 tankarna tänker vi endast omkring 3 500 nya tankar per dygn, visar forskning. Mestadels mal alltså samma tankar om och om igen i vår hjärna. Vi kunde ju hoppas att många av tankarna åtminstone var positiva, men dessvärre handlar en stor del av dem om oss själva – och många av dem är negativa.

Holistics Inger Erland Tångring är återkommande gäst i podden. Hon jobbar med och skapar utbildningar på Holistic, är utbildad sjuksköterska och vårdlärare och har jobbat med funktions- och näringsmedicin. Inger är också utbildad psykoterapeut med inriktning på KBT. Hon säger i avsnittet att våra tankar en spegling av vår samtid, som alltså inte hjälper till för att skapa ett positivt tankeflöde.   

Vi tänker alltså tankar hela tiden, det är en process som pågår utan att vi egentligen är medvetna om det. Plötsligt kan vi känna en obehagskänsla eller lyckokänsla utan att vi vet varför – då har vi ofta tänk en tanke innan som triggat känslan. Tankar kopplar till våra känslor som i sin tur kopplar till handling. Inger förklarar i avsnittet hur dessa tre påverkar varandra. 

Ibland är våra tankar negativa och tärande. Vi kanske ofta är självkritiska och dömande gentemot oss själva, till exempel. Tankar som upprepas alltför mycket kan bli som en sanning för oss, och är de negativa – ja då påverkas vi och vårt liv negativt.

Konkreta verktyg för att tänka positivt

Men negativa tankar går att förändra. Då behöver vi enligt Inger ”ställa oss vid sidan av” vårt tankeflöde, distansera oss och betrakta våra tankar. När vi kan iaktta tankarna kan vi också bestämma vilka av dem vi vill lägga vikt vid, men också vilka vi vill jobba med. Skriv gärna ner de olika effektiva verktyg Inger ger för att förändra negativa tankemönster!

Precis som att vi påverkas negativt av negativa tankar så påverkas vi positivt av positiva tankar. Och det är nu som tankens kraft blir riktigt intressant! Ta till exempel placeboeffekten som är en positiv förväntan på något och som påverkar utsöndringen av signalsubstanser i hjärnan så att vi faktiskt mår bättre.

Om du tänker positiva tankar om dig själv kommer du alltså att må bättre! Det fina är att det går att träna sig att tänka mer positiva tankar. I det här avsnittet får du flera konkreta verktyg på hur du kan använda tankens kraft för att må bättre och för att få saker som du vill ska hända i livet att verkligen inträffa.

Känslor, hur kan vi hantera dem?

I detta spännande avsnitt av podden Hälsa kommer inifrån får du också lära dig hur du gör för att bli mindre känslomänniska – men också hur du gör om du inte riktigt har kontakt med dina känslor. 

En sak som vi definitivt inte bör göra, som Inger och programledaren Petra är rörande överens om, är att tro att vi ska vara lyckliga hela tiden. Livet gör ont ibland, konstaterar de och menar att det egentligen räcker att sträva efter att för det mesta vara nöjd. Lyssna noga på deras resonemang kring detta!

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.