Fibrer förlänger livet

Undrar du om fibrer är bra för hälsan? Då kan vi meddela att svaret är ja. Enligt en artikel i den vetenskapliga tidskriften The Lancet visar en sammanställning av ett stort antal studier att fibrer minskar risken för en rad olika sjukdomar och också minskar dödligheten.

Mer fibrer för hälsan

Med uppdrag från Världshälsoorganisationen (WHO) gjorde Jim Mann från Otago universitetet i Nya Zealand, tillsammans med fem andra kollegor, en sammanställning av studier för att titta på kopplingen mellan kvaliteten av kolhydrater och vår hälsa. [1]

Studien visade bland annat att ett högre fiber- och fullkornsintag är otroligt positivt för vår hälsa. I studien jämfördes individer som åt mest fibrer med individer som åt minst fibrer. Resultaten visade en 15–30 procent minskad risk för dödlighet totalt och på grund av hjärt-kärlsjukdom specifikt, och för typ 2-diabetes och tjock- och ändtarmscancer bland dem som åt mest fibrer. Effekten motsvarar 13/1000 färre dödsfall samt 6/1000 färre fall av kranskärlssjukdom under den givna studieperioden. Liknande resultat såg man från intag av fullkorn.

Hur mycket fiber är optimalt?

Den största effekten av fibrer såg man vid 25–29 gram/dag, även om ett högre intag troligen skulle bidra till ännu bättre effekt på hälsan. Ett ökat fiberintag visade sig också minska kroppsvikten, blodfetter, blodtryck och fasteblodsocker i jämförelse med kontrollgruppen. 

Tips för att äta mer fiber:

  • Grönsaker och/eller frukt bör ingå i alla måltider
  • Kokta grönsaker innehåller lika mycket fibrer som råa.
  • Bönor linser och ärtor är bra, medan sallad, tomat och gurka mestadels innehåller vatten.
  • 2–3 frukter per dag är lagom för de flesta. Välj hellre hel frukt framför juice.
  • Välj fiberrikt bröd, både mjukt och hårt.
  • Välj mer fiberrika mjöl, gryner och müsli och mer fullkornsprodukter.

[1] https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(18)31809-9/fulltext

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.