Njut av en antiinflammatorisk höstpromenad

Gå ut i skogen och förundras över höstens vackra färger – den antiinflammatoriska effekten får du på köpet. Enligt studier kan en promenad i naturen sänka flera markörer för inflammation i kroppen. 

Är det växtligheten, dofterna eller ljuden i skogen som gör det? Forskning där personer har fått vistas i gröna områden visar nämligen att en promenad i natursköna kan ha en stark positiv effekt på vår hälsa.

Sänker stress och inflammation

Även om vi är många som redan känt kraften i en skogspromenad, finns det nu forskning på att skogen verkligen är välgörande för oss. Att vistas i den, kan minska våra nivåer av kortisol och adrenalin samt ämnen som främjar inflammation – bland andra c-reaktivt protein (CRP) (1) och tumor necrosis factor alpha (TNFα) (2). Det gör naturen till en viktig pusselbit i en antiinflammatorisk livsstil.

Efter en och en halv timmes skogspromenad hade deltagarna i en studie sänkta stressnivåer och lägre markörer för inflammation. Kontrollgruppen fick ta en lika lång promenad – fast i staden. Denna grupp visade inte dessa förändringar (1).

Goda bakterier har ett finger med i spelet nästan överallt när det kommer till vår hälsa. Och antagligen gäller det även skogens effekter. En del menar nämligen att de mikroorganismer som vi träffat på i skogen, har en positiv påverkan på immunförsvaret och dämpar inflammation (3).

Må bättre mentalt

Inte nog med att våra värden för stress och inflammation förbättras. Deltagare i studier rapporterar dessutom att de mår bättre psykiskt av att spendera tid i naturen.

Redan efter 15 minuter, har studier kunnat mäta förbättrat humör och sänkta stressnivåer (4). Även om de första effekterna kommer snabbt, verkar 120 minuter i naturen per vecka en tröskel för ökat mentalt välmående. Det går fint att dela upp tiden du är i skogen (5).

Tips för din skogspromenad

  • Lämna din telefon och andra distraktioner hemma för närvaro i stunden.
  • Pausa ibland och titta närmare på det du ser. Ett löv, en ekorre som kilar i trädet eller ta dig tid att känna hur marken känns under fötterna.
  • Slå dig ner någonstans en stund och lyssna på skogens ljud.
  • Går du tillsammans med andra, bestäm i förväg om ni vill prata eller uppleva en tyst skogspromenad.
  • Men viktigast av allt: Krångla inte till det. Strunta i mål och förväntningar. Låt promenaden vara en kravlös och skön stund.
  1. Jia BB, Yang ZX, Mao GX, Lyu YD, Wen XL, Xu WH, Lyu XL, Cao YB, Wang GF. Health Effect of Forest Bathing Trip on Elderly Patients with Chronic Obstructive Pulmonary Disease. 2016
  2. Mao GX, Cao YB, Lan XG, He ZH, Chen ZM, Wang YZ, Hu XL, Lv YD, Wang GF, Yan J. Therapeutic effect of forest bathing on human hypertension in the elderly. 2012
  3. Rook GA. Regulation of the immune system by biodiversity from the natural environment: an ecosystem service essential to health. 2013
  4. Song C, Ikei H, Kagawa T, Miyazaki Y. Effects of Walking in a Forest on Young Women. 2019
  5. M P. White et al Spending at least 120 minutes a week in nature is associated with good health and wellbeing, 2019
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.