Rönnbär – vilken källa till antioxidanter!

Det sägs att tre rönnbär om dagen kan hjälpa dig att fylla en del av ditt behov av vitamin C. Rönnbär innehåller också antioxidanter som fenoler och flavonoler. Studier visar att de kan förhindra tillväxten av bakterier och sänka blodsockret.

Rönnbär mot bakterier

Rönnbär verkar även kunna förhindra tillväxten av bakterier. En studie visade att rönnbär kunde hämma tillväxten av Staphylococcus aureus, en bakterie som finns naturligt på bland annat huden och i näsan och som kan bilda värmetåliga gifter när de växer i livsmedel. Resultaten visade även att rönnbärens fenoler kunde fördröja tillväxten av E. coli.[i]

Kan rönnbär stabilisera blodsocker?

En annan studie visade resultat som tyder på att rönnbärens antioxidanter, i form av polyfenoler, kan stabilisera blodsockret. Polyfenolerna i rönnbär uppvisade potential att kunna ersätta eller minska behovet av Akarbos, som är en substans som ingår i läkemedel mot typ 2-diabetes.[ii]

Rönnbär på flaska

Rönnbär mognar i september och går med fördel att plocka under en till två månader. Att äta rönnbär som de är kanske inte smakar så bra, men prova att göra rönnbärsdricka. Då smakar de betydligt bättre. Det går även bra att ha dem i degen när du bakar bröd eller i din müsli. Ett tips är att plocka dem efter en frostnatt eller att förvara dem i frysen, bären får en aning sötare smak då utan att de för den skull tappar sitt näringsinnehåll.

Recept Rönnbärsdricka

  • 1 liter rensade rönnbär
  • 1,4 liter vatten
  • 2 msk honung

Gör så här

Skölj bären och mixa dem med vatten med en stavmixer och bunke eller i en blender. Sila saften över en bunke. Tillsätt sedan honung och mixa igen. Häll upp i flaskor och förvara i kylen. Saften håller i upp till en vecka.


[i] Kylli P, Nohynek L, Puupponen-Pimiä R, Westerlund-Wikström B, McDougall G, Stewart D, Heinonen M.Rowanberry phenolics: compositional analysis and bioactivities. 2010.

[ii] Boath AS, Stewart D, McDougall GJ.Berry components inhibit α-glucosidase in vitro: synergies between acarbose and polyphenols from black currant and rowanberry. 2012.

Det här inlägget postades i Artiklar, Raw Food, Recept, Vegan. Bokmärk permalänken.