Sockerberoendet, del 1

Att dricka en halvliter juice varje dag ger liknande skador på levern som att dricka alkohol varje dag. Det säger Kicki Käller, sockerberoendeterapeut och gäst i avsnitt 11 av vår podd Hälsa kommer inifrån. I avsnittet berättar hon om sitt sockerberoende och tipsar om hur du undviker det dolda sockret.

Socker har gått från att vara en lyxvara som bara de rikaste i samhället kunde unna sig till att i dag vara en ingrediens i de flesta av våra färdiga livsmedel och något som räknas som en av de största hälsobovarna. 

Socker kan orsaka livsfarliga sjukdomstillstånd som fetma, hjärt-kärlsjukdomar och diabetes. Det vita raffinerade sockret är också en beroendeframkallande substans i klass med alkohol och tobak.  

Hon bröt sockermissbruket

Som sockerberondeterapeut hjälper Kicki Käller människor att komma tillrätta med sitt missbruk. Kicki har själv en bakgrund som sockerberoende, men i dag är det över nio år sedan hon åt socker.

– Jag hade extrem fetma, total kontrollförlust, diabetes typ 2 och svår utmattningsdepression. Att jag fick hjälp att bli av med mitt sockerberoende räddade mitt liv, säger hon.

Kicki hade en missbrukares alla symptom: hon ljög, smög och dolde sitt ätande för sina nära och kära. Och behövde allt mer socker för att få samma effekt. Missbruket styrde allt mer i hennes liv och fick allt mer fysiska och psykiska konsekvenser. I avsnittet berättar hon om sitt beroende och hur hon kom ur det.

Det vita sockret, som vi kanske först tänker på när vi hör ordet, är framställt från sockerrör eller sockerbetor, men socker i någon form finns i så gott som alla växter. Beroende på hur vi äter sockret påverkar det oss olika kraftfullt. 

Ju mer koncentrerat – desto snabbare höjs blodsockret

När du äter en grönsak eller frukt med skal finns det fibrer kvar i grödan, och sockret går långsammare ut i blodet. Ju mer koncentrerad och raffinerad grödan är, desto snabbare höjs blodsockret, berättar Kicki.  

I avsnittet reder Kicki ut vilka olika sockerarter det finns, och vilken som egentligen innebär störst risk för oss att äta. 

En av de hälsorisker som finns med att äta för mycket socker är fettlever, en sjukdom som tidigare drabbade mest storkonsumenter av alkohol, men som nu även små barn drabbas av. Detta eftersom de äter och dricker alltför mycket socker. Missa inte Kickis tips till alla föräldrar om vilka råvaror du kan se upp med, hur du fixar fredagsmys utan sötsaker och hur du sakta men säkert minskar ditt barns sötsug.

Det dolda sockret

I avsnittet får du också mängder av tips på hur du undviker det dolda sockret, alltså sockerarter som är tillsatta i olika livsmedel. Det allra mest vattentäta tipset kanske är att laga all mat själv från grunden, men om du inte hinner det så finns det olika saker att hålla koll på i matens innehållslistor. Det finns nämligen socker tillsatt i det mesta – även i kyckling och riskakor!

I avsnittet får du också tips på sockerfria mellanmål – och dit räknas inte rawfoodbollar och bars med ”naturligt” socker såsom agavesirap, kokossocker, dadlar eller fikon som blivit så vanliga senaste tiden. 

Det är heller ingen bra idé att byta ut de naturliga sockerarterna mot sötningsmedel, som enligt Kicki, lurar kroppen och ofta skapar kraftigt växlande blodsockernivåer. 

Det bästa är alltså att begränsa sitt intag av socker och att äta det i så naturlig form som möjligt. Hör mer om detta i det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.