Hälsosamt för våra hjärnor

När det pratas om en ”hälsosam livsstil” så tas ofta kost och träning upp. Men vad är egentligen en hälsosam livsstil för våra hjärnor?

Socker är inte sött för hjärnan

Frisättning av dopamin framkallar en ”belöningskänsla” som motiverar oss att upprepa beteenden som ger dopamin. När vi äter socker frisätts dopamin, vilket lätt kan trigga oss att äta mer socker. Men faktum är att det inte är särskilt gynnsamt. Forskning visar att individer, som är vana vid höga nivåer av dopamin och stora intag av socker, kan känna sig deprimerade och ångestfyllda när individen inte längre får i sig socker.[2]

Socker är inblandat i ett antal hjärnrelaterade hälsoproblem såsom inlärningssvårigheter och ADHD. Men det finns också forskning som tyder på att Alzheimers sjukdom kan vara en form av diabetes, som selektivt drabbar hjärnan. En del forskare kallar demens för typ 3-diabetes.[3] Enligt en studie har åtta av tio personer med alzheimer problem att reglera sitt blodsocker, dubbelt så många som i kontrollgruppen[4]. Det är svårt att bryta vanan, men din hjärna kommer att tacka dig om du gör det.

Ta hand om den andra hjärnan

Som många säkert känner till så kallas magen ibland för vår andra hjärna. Vår tarm har cirka 300 miljoner nervceller som informerar hjärnan om vårt inre fysiologiska och metaboliska tillstånd. Tarmen är också ett hem för cirka 100 000 miljarder bakterier. Forskningen fortsätter att undersöka förhållandet mellan tarmen och hjärnan. Tarmfloran spelar en viktig roll i normal utveckling av centrala nervsystemet, men det påverkar också system som är associerade med stressrespons, ångest och minne[1]. Tarmhälsan är viktig och det som är bra för din tarm verkar också kunna vara bra för din hjärna.

Din hjärna älskar vissa fetter

Omega-3 EFA, eikosapentaensyra (EPA) och dokohexansyra (DHA), har alltid betraktats som beprövade ”hjärnnäringsämnen”. Enligt en studie från Sahlgrenska akademin kan tillskott av fettsyrorna omega 3 och 6 förbättra läsförmågan hos vanliga skolbarn. Forskarna framhåller att barn med uppmärksamhetsproblem kan bli särskilt hjälpta i sin läsning genom tillskott av fettsyrorna. I studien deltog 154 västsvenska skolbarn i årskurs 3, mellan nio och tio år gamla. Barnen fick göra ett datorbaserat test (det så kallade Logos-testet) som mätte deras läsförmåga på en rad olika sätt, bland annat läshastighet, förmåga att utläsa nonsensord och ordförståelse.[5]

Detox från din mobil

Forskaren, Hyung Suk Seo vid Korea University i Seoul, undersökte hjärnan hos 19 tonåringar med hjälp av magnetisk resonansspektroskopi (MRS) och fann att mobilberoende skapar en obalans i hjärnan. Han rankade hur allvarligt beroendet var utifrån deltagarnas svar på frågor om dagliga rutiner, socialt liv, sömnmönster, allmänna känslor och i vilken utsträckning de använde sina mobiler. De tonåringar som visade sig vara mer beroende av sina mobiler rankades också högre för depression, ångest och sömnstörningar.[6]

En annan nyligen genomförd studie fann ett samband mellan hög mobilanvändning och koncentrationssvårigheter samt nedsatt inlärningsförmåga. Ökat mobilanvändande visade sig även kunna leda till ökad impulsivitet och hyperaktivitet.[7]


[1] Rochellys Diaz Heijtz, Shugui Wang, Farhana Anuar, Yu Qian, Britta Björkholm, Annika Samuelsson, Martin L. Hibberd, Hans Forssberg, Sven Petterssonc. Normal gut microbiota modulates brain development and behavior. 2011.

[2] Kim S, Shou J, Abera S, Ziff EB. Sucrose withdrawal induces depression and anxiety-like behavior by Kir2.1 upregulation in the nucleus accumbens. 2018.

[3] Suzanne M. de la Monte, Jack R. Wands. Alzheimer’s Disease Is Type 3 Diabetes–Evidence Reviewed. 2008.

[4] Janson J1, Laedtke T, Parisi JE, O’Brien P, Petersen RC, Butler PC. Increased risk of type 2 diabetes in Alzheimer disease.2004.

[5] Mats Johnson, Gunnar Fransson, Sven Östlund, Björn Areskoug, Christopher Gillberg.Omega 3/6 fatty acids for reading in children: a randomized, double‐blind, placebo‐controlled trial in 9‐year‐old mainstream schoolchildren in Sweden. 2016.

[6] https://press.rsna.org/timssnet/media/pressreleases/14_pr_target.cfm?ID=1989

[7] Aviad Hadar, Itay Hadas, Avi Lazarovits, Uri Alyagon, Daniel Eliraz, Abraham Zange. Answering the missed call: Initial exploration of cognitive and electrophysiological changes associated with smartphone use and abuse. 2017.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.