Zink vid inflammation och infektion

Mikronäringsämnen är en viktig faktor för att bibehålla hälsa. Zink är ett av våra essentiella mikronäringsämnen och påverkar immunsystemet positivt. Det kan verka antiinflammatoriskt och hjälpa till att bekämpa infektioner.

Mineralen zink är en av våra vanligaste mikronutrienter, totalt har vi 2 till 4 gram i vår kropp. Trots det har vi inte vetat om dess betydelse för vår hälsa före 1960-talet. Sedan dess har kunskapen ökat otroligt mycket och nu vet vi hur viktigt det är för strukturen i många proteiner och att det deltar i ett stort antal processer som pågår i våra celler.

Belägg för att zink är viktigt för hälsan blir tydligt genom att se vilka sjukdomstillstånd som är kopplade till brist. I listan ingår många metabola och kroniska sjukdomar som: diabetes, cancer (exempelvis i matstrupen och bröstcancer) samt sjukdomar som påverkar nervcellerna i hjärnan (Alzheimers, Parkinsons med flera). Det finns också starka bevis för att zinkbrist är kopplat till flera infektionssjukdomar som malaria, HIV, tuberkulos, mässling och lunginflammation. (1)

Zink är antiinflammatoriskt

Vad är det då som gör zink så viktigt för att balansera inflammation? Faktum är att det reglerar ett av de viktigaste pro-inflammatoriska ämnena i vår kropp: Nuclear Factor Kappa B (NF-κB)[1]. Genom att zink minskar nivån av NF-κB, motverkas inflammation. Utan tillräckliga nivåer av zink riskerar vi att få låggradig kronisk inflammation[2].

Kronisk inflammation kan som bekant skapa många problem. Till exempel lagrar vi lättare kroppsfett, ofta som bukfetma. Studier med tillskott av zink har också visat sig kunna hjälpa försökspersonerna att gå ner i vikt (2).

Immunförsvaret beroende av zink

Forskare menar att zink förutom de mer allvarliga infektionerna som nämnts tidigare, även har en roll vid mindre infektioner. Bland annat har zink förmågan att förkorta tiden en förkylning pågår. En studie som vägt samman resultat från flera andra studier slår fast att personer som tagit tillskott av zink har färre symtom av sin förkylning en vecka senare än de som fått placebo. Mineralen har också visat sig kunna förebygga förkylningar[3].   


[1] Nour Zahi Gammoh and Lothar Rink*Zinc in Infection and Inflammation 2017.

[2] Joanna Suliburska et al, Zinc status is associated with inflammation, oxidative stress, lipid, and glucose metabolism. 2018.

[3] Goutham Rao, Kate Rowland. Zinc for the common cold—not if, but when. J Fam Pract. 2011 Nov; 60(11): 669–671.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.