Yoga är lika bra för hjärnan som annan träning

Att träning som löpning är bra för hjärnan vet vi. En ny studie har visat att även yoga är bra för hjärnan och minnet. Det påverkar flera regioner i hjärnan positivt, inklusive våra minnesfunktioner, på samma sätt som annan träning.

Aerobisk träning är motion som ökar vår puls och vårt behov av syre. Denna typ av träning har vi vetat länge är bra för hjärnan, något som Anders Hansen med sin bok Hjärnstark lyckats väldigt väl med att sprida kunskap om.

Har yoga som träningsform samma effekter? Forskare som var nyfikna på just det, samlade ihop de studier som gjorts på yogans effekter på hjärnan och frågade sig om dessa motsvarade aerobisk träning.

Nya och erfarna yogisar jämfördes

Av de 11 undersökta studierna, ingick personer som aldrig yogat i fem av dem. Deras hjärnor jämfördes före och efter träningsperioden. Studierna pågick i 10 till 24 veckor och omfattade ett eller fler yogapass per vecka. I de övriga studierna, jämfördes hjärnor hos personer som var erfarna yogautövare med personer som aldrig utövat yoga. Studierna visade att effekterna av yogan var liknande den vi får av aerobisk träning. Till exempel påverkades områden som hanterar minnesfunktioner, känsloreglering och planering positivt [1].

Svaret kan vara känsloregleringen  

I en intervju om studien berättar en av forskarna att det är lite förvånande att yoga har dessa effekter, eftersom det i grunden inte är en aerobisk träningsform.

Som en möjlig orsak till den positiva påverkan, pekar forskaren på att yoga tidigare har visat sig kunna minska våra stressnivåer samt reglera ångest och depression och menar att detta kan vara orsaken [2].  

Forskarna sammanfattar sin artikel med att konstatera att de anser att yoga är lovande som livsstilsbehandling för att bibehålla en frisk hjärna.

Referenser

  1. Gothe, Neha P.a; et al, Yoga Effects on Brain Health: A Systematic Review of the Current Literature, Brain Plasticity, vol. 5, no. 1, pp. 105-122, 2019
  2. https://www.sciencedaily.com/releases/2019/12/191212105851.htm
Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.