Fysisk aktivitet påverkar kosten positivt

Träna för att automatiskt äta bättre? Enligt en studie kan det fungera så. Genom att fokusera på att röra dig mer slår du två flugor i en smäll.

Många kämpar med att få i sig de rekommenderade 500 grammen av grönsaker och frukt per dag. Vet vi också att vi behöver röra på oss för att må bra fysiskt och psykiskt. Det kan kännas överväldigande att få till allt på en gång.

Då kan det vara skönt att veta att genom att röra på dig tillräckligt kommer du utan att tänka på det äta mer frukt och grönt.

Uppföljningsstudie visade effekt av träning

En finsk studie som publicerats i tidskriften International Journal of Environmental Research and Public Health, där forskarna följt deltagare från att de var barn upp till vuxen ålder, kopplade mer fysisk aktivitet till högre intag av frukt och grönt. De individer som minskat sin aktivitet under studieperioden hade också minskat sitt intag av vegetabilier. Det omvända gällde också, det vill säga de som började röra på sig – åt bättre.

Forskarna sammanfattar sin studie med att säga att vanor tidigt i livet när det gäller fysisk aktivitet kan bidra till god hälsa senare i livet.

Tips för att bli mer aktiv

  • Underskatta inte vardagsmotionen! Promenera eller cykla dit du ska, gå i trappor, ställ dig upp för att stretcha någon gång ibland och använd stå-skrivbord.
  • Hitta en träningsform du gillar och som får dig att må bra, det sänker tröskeln till att det ska bli av.
  • Rör gärna på dig så att du blir svettig en halvtimme per dag och blanda konditionsträning som löpning med styrketräning.
  • Blir träningen av om du tränar med andra? Se till att någon väntar på dig i yogasalen eller på gymmet.
  • Träna hemma om tiden är knapp. Det finns mängder av inspiration på nätet till toppenträning hemma helt utan utrustning. 

Referens:

Lounassalo I, Hirvensalo M, Kankaanpää A, et al. Associations of Leisure-Time Physical Activity Trajectories with Fruit and Vegetable Consumption from Childhood to Adulthood: The Cardiovascular Risk in Young Finns Study. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(22):4437.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.