När du äter – lika viktigt som vad du äter?

Vad du äter och hur ofta du äter påverkar hur du mår, men nu visar forskning att när du äter även kan ha påverkan på din hälsa.

Metabolt syndrom kallas ibland för den västerländska sjukan. Metabolt syndrom är samlingsnamnet för ett antal faktorer som ökar risken för insjuknande i hjärt-kärlsjukdomar. För många människor är det naturligt att inta mat under ett 14 timmars intervall, men i en tremånaders pilotstudie ville forskare undersöka vad som händer om man minskar intervallet till 10 timmar.

”Ät vad du vill”

I studien deltog 19 kvinnor och män, med metaboliskt syndrom. De flesta deltagare var överviktiga och tog minst en medicin för att hantera sina metaboliska riskfaktorer.

Deltagarna följde en regel: Ät vad du vill, men gör det under 10 timmar dagligen och gör matintagen vid tidpunkter efter eget val. Under de kommande tre månaderna rapporterade deltagarna vilka tidpunkter som de gjorde sina matintag på och följde sin sömnkvalitet via en app, skapad av forskarteamet. De bar också en blodsockermätare.

Lägre kolesterol och bättre sömn

I slutet av pilotstudien hade deltagarna förlorat i genomsnitt tre procent av sin vikt och cirka tre procent av sitt bukfett. Kolesterolet hade sjunkit och blodtrycket likaså. Även om blodsockernivån inte hade sjunkit hos alla deltagare, hade blodsockret på fastande mage sjunkit. Dessutom rapporterade deltagarna andra livsstilsförbättringar såsom bättre sömn.

De flesta sköt fram frukosten

Många deltagare hoppade inte över måltider. Istället valde de flesta att skjuta fram frukosten genom att vänta ungefär två timmar efter att de hade gått upp från sängen innan de åt frukost. De åt också middag tidigare, ungefär tre timmar innan de gick till sängs – och undvek att äta något extra under kvällen.

Efter studien rapporterade mer än två tredjedelar att de höll fast vid den ”10-timmarsregeln” till viss del i upp till ett år. Vissa deltagare kunde minska på eller sluta ta kolesterol- och/eller blodtryckssänkande mediciner.[i]


[i] Wilkinson M J, Manoogian ENC, Zadourian A, Navlakha S, Panda S, Taub P R. Ten-Hour Time-Restricted Eating Reduces Weight, Blood Pressure, and Atherogenic Lipids in Patients with Metabolic Syndrome. 2020; VOLUME 31, ISSUE 1, P92-104.E5

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.