Ashwagandha effektivt vid stress, oro och sömnproblem

Kunskapen har funnits där i hundratals år och nu finns forskningen som kan backa upp den. En ny dubbelblind, randomiserad studie av adapotogenen ashwagandha bekräftar att den kan minska stress, oro och sömnproblem.

Indien har några olika medicinska system varav ayurveda är kanske det mest kända. Örter och medicinska växter används inom ayurveda för att balansera kroppen. En av de mest använda är adaptogenen ashwagandha, på latin Withania somnifera.

Dubbelblind studie

Studien utfördes av indiska forskare Sextio män och kvinnor som upplevde sig som stressade, fick slumpvis rotextrakt av ashwagandha 125 mg, 300 mg eller placebo två gånger per dag under åtta veckor. Den totala dagsdosen för de deltagare som fick ashwagandha var alltså 250 mg eller 600 mg.

Efter åtta veckor kunde forskarna se en signifikant positiv påverkan på deltagarnas stressnivåer både vid intag på 250 och 600 mg/dag. Nivån av kortisol hade sänkts, oavsett intag. Ångest och oro förbättrades vid intag av 600 mg per dag men gick inte att skilja från placebo vid 250 mg per dag.

Kan ge bättre sömn

De som fick ashwagandha sov också bättre än deltagarna i placebogruppen. Båda doserna var effektiva, även om 600 mg visade sig fungera bäst. 

Forskarna avslutar med att påpeka att ashwagandha är en medicinskt viktig ört med tydlig effekt på hälsan,och ett bra alternativ vid stress och oro..

Referenser

J Salve, S Pate, K Debnath, D Langade. Adaptogenic and Anxiolytic Effects of Ashwagandha Root Extract in Healthy Adults: A Double-blind, Randomized, Placebo-controlled Clinical Study. 2019.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.