Ämnen som stöttar immunsystemet

Immunsystemet är ett underverk! Ständigt arbetar det i vår tjänst för att hantera alla virus och bakterier som vi umgås med. Naturliga ämnen kan hjälpa immunsystemet att jobba ännu bättre.

Betaglukan från jäst

Vårt medfödda, ospecifika immunförsvar är vårt första, direkta försvar mot patogener som virus. Här ingår bland annat neutrofiler som äter upp och dödar virus med mera. Får vi fart på dessa celler får vi ett starkt försvar mot virus. Neutrofiler utgör 50-60 % av våra vita blodkroppar. Ett ämne, 1,3/1,6-betaglukan, som sitter på ytan av vanlig jäst kan hjälpa dessa celler att arbeta bättre. När 1,3/1,6-betaglukan binder till neutrofiler får de lättare att hitta, känna av och oskadliggöra virus. Jippi!!

I en studie fann man att de som under förkylningssäsongen fick en daglig dos av 1,3/1,6-betaglukan hade, till skillnad från kontrollgruppen, inga sjukdagar [1]. I en annan studie fann man att tillskott av 1,3/1,6-betaglukan till barn, (1-4 år) resulterade i färre luftvägsinfektioner.[2] Maratonlöpare som intagit 1,3/1,6-betaglukan dagligen fick färre symptom på övre luftvägsinfektioner visar ytterligare en studie.[3]

Humussyror från jorden

Humussyror finns naturligt i jord, vatten, torv och kol. De medicinska användningsområdena för humussyror är många. Humussyror har bland annat förmåga att motverka virus. Hur? Humussyror hämmar virus i ett tidigt läge. Humussyror binder till virus och förhindrar att de fäster vid cellytan. Kan virus inte ta sig in i cellerna, kan de heller inte orsaka infektion. Vilken sorts virus kan humussyror motverka? Humussyror kan motverka både nakna virus och höljebärande virus*, vilket innebär att humussyror har potential att skydda mot de flesta sorters virus.[4]   

Vitaminer och mineraler

För flera vitaminer och mineraler är forskningsunderlaget så stort att myndigheterna anser att de ”bidrar till immunsystemets normala funktion”. Hit hör bland annat vitamin A, C och D, zink, koppar, järn och selen. Undersökningar i flera europeiska länder visar att brist på vitamin D, järn, magnesium, kalium, zink och koppar är vanligt bland äldre. Brist på vitamin D är vanligt i alla åldersgrupper. Så många som 90 % av alla äldre har ett för lågt intag av vitamin D.[5] Det finns alltså ett stort behov att fylla på!

* Läs förklaring på vad ”nakna” och ”höljebärande” är här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Virus


[1] Feldman S. (2009). Randomized Phase II Clinical Trials of Wellmune WGP® for Immune Support During Cold and Flu Season The Journal of Applied Research. 9:20-42

[2] Meng F. (2016). Baker’s Yeast Beta-Glucan Decreases Episodes of Common Childhood Illness in 1 to 4 Year Old Children during Cold Season in China. J Nutr Food Sci. 6:4.

[3] McFarlin BK. (2013). Baker’s Yeast Beta Glucan Supplementation Increases Salivary IgA and Decreases Cold/Flu Symptomatic Days After Intense Exercise Journal of Dietary Supplements, 10(3), 171–183.

[4] de Melo BA Humic acids: Structural properties and multiple functionalities for novel technological developments. Mater Sci Eng C Mater Biol Appl. 2016 May;62:967-74

[5] Ruxton C.H.S., Derbyshire E. & Toribio-Mateas M. (2015) Role of fatty acids and micronutrients in healthy ageing: a systematic review of randomised controlled trials set in the context of European dietary surveys of older adults. J Hum Nutr Diet. (At beginning of discussion section)

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.