Funktionsmedicinska läkaren om att stärka immunförsvaret naturligt

I poddavsnittet Immunförsvaret och funktionsmedicin gästar den funktionsmedicinska läkaren Peter Martin. Vad var det som gjorde att han valde att lämna en karriär som läkare inom skolmedicin och forskare bakom sig för att helhjärtat ägna sig åt funktionsmedicin? Vad är funktionsmedicin och hur skiljer det sig från traditionell skolmedicin? Och hur menar Peter att vi ska göra för att boosta vårt immunsystem, såväl i virustider som långsiktigt? Allt det här får du veta i det här extrainsatta poddavsnittet av Hälsa kommer inifrån.

Långt ifrån alla svenskar känner idag till funktionsmedicin, trots att det varit utbrett i USA ända sedan 90-talet. Men om vi ska tro Peter Martin, en av Sveriges främsta företrädare för funktionsmedicin, så växer intresset så pass snabbt att inom bara tre år kommer i stort sett alla svenskar att vara väl bekanta med begreppet och vad det innebär.

Vilka underliggande orsaker finns?

I korthet handlar funktionsmedicin om att ta reda på de underliggande orsakerna till en sjukdom eller ett symtom och jobba med dessa, istället för att mota symtomen med hjälp av läkemedel. Det är också en individualiserad metod, som bygger på att vi människor är lika olika på insidan som på utsidan och att det inte finns en mall som passar alla.

Att lägga patientens pussel

I avsnittet pratar Peter om att förstå hela människan, såväl biokemi och tarmflora men också livsstilsparametrar som sömn, stress och relationer. När en patients hela pussel är lagt och man har en tydlig bild av hen, kan man därefter börja jobba individuellt för att optimera kroppens processer för att i förlängningen får ett ökat välmående och bättre hälsa.

Vikten av att stärka immunförsvaret över tid

I avsnittet pratar Peter Martin också om vad som påverkar immunförsvaret och vad man själv kan göra för att stärka det. Han poängterar särskilt vikten av att stärka immunförsvaret över tid för att bygga upp en bra grundhälsa – något som vi kan göra genom att sova ordentligt på nätterna, träna och motionera lagom mycket och äta en vettig kost med tillräckligt mycket av både makro- och mikronäringsämnen.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.