Lugn och ro stärker kroppen

I stressande och oroliga tider finns det enkla sätt att lugna kropp och sinne, och på så sätt stärka kroppen. Sömn, musik, andning, sång  ̶  och att vara i naturen.

Sömn stärker

Sömnen är viktig! Det vet vi alla. I en studie fann man att de som sov mindre än 7 timmar per natt löpte större risk för förkylning än de som sov 8 timmar eller mer. Så ge dig själv utrymme att sova, om så bara är möjligt.[i]

Musik lugnar

Sätt på din favoritmusik och stressen sjunker. När vi utsätts för stress kan musik motverka att stresshormonet kortisol stiger och kan motverka skadliga effekter av stress.[ii] Till och med vid en så stressande situation som en operation kan musik motverka stress. I en studie fann man att de som fick lyssna på musik under operationen hade lägre nivåer av kortisol än de utan musik. Bäst effekt blev de om patienterna själva fick välja musik.[iii]

Gå ut i naturen

Att vara i naturen har en otroligt positiv påverkan på vår hälsa, både fysiskt och mentalt. Träd och grönska längst gatorna, parker, ängar och skog gör oss gott. Till och med att titta på naturen genom fönstret eller på tavlor minskar aktiviteten i det sympatiska nervsystemet och ökar aktiviteten i det parasympatiska nervsystemet, det vill säga sänker stressnivån och lugnar kroppen. En förklaring till att naturen har så positiv påverkan på kroppen tros vara att den hjälper immunsystemet att fungera bättre.[iv]

Sjung och andas

Vår parasympatiska nervsystem aktiveras vid lugn och ro. Men vi kan också skapa lugn och ro i kroppen genom att aktivera det parasympatiska nervsystemet. Hur? Vagusnerven är den största nerven i det parasympatiska nervsystemet och kopplar ihop hjärnan med hjärta, lungor, mage och tarm. Man kan själv stimulera vagusnerven, och därmed det parasympatiska nervsystemet, genom att:

• Andas djupt och långsamt

• Sjunga, nynna och gurgla

• Ta en kalldusch

• Göra avslappningsövningar

Behöver du mer lugn och ro?

Kolla in filmen! Lugn och ro stärker kroppen!


[i] Cohen S, Doyle WJ, Alper CM, Janicki-Deverts D, Turner RB. Sleep habits and susceptibility to the common cold. Arch Intern Med. 2009;169(1):62–67.

[ii] Khalfa, Stephanie et. al (2003). Effects of Relaxing Music on Salivary Cortisol Level after Psychological Stress. Annals of the New York Academy of Sciences. 999. 374-6. 10.1196/annals.1284.045.

[iii] Leardi, S et. al. (2007), Randomized clinical trial examining the effect of music therapy in stress response to day surgery. Br J Surg, 94: 943–947.

[iv] Kuo M. How might contact with nature promote human health? Promising mechanisms and a possible central pathway. Front Psychol. 2015;6:1093. Published 2015 Aug 25.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.