Koenzym Q10 och migrän – vad visar studier?

Migrän är ett gissel för många. Och orsakerna verkar nästan vara ännu fler. Det som hjälper för den ene hjälper inte den andra. Många näringsämnen verkar ha betydelse, ett av dem är koenzym Q10.

Q10, mitokondrier och migrän

Koenzym Q10 är ett fettlösligt, vitaminliknande ämne som behövs för att bilda energi i mitokondrierna. Mitokondrierna brukar kallas för cellernas kraftverk, eftersom det är här näring och syre omvandlas till energi som cellerna kan använda. Om mitokondrierna inte jobbar som de ska kan de ge många olika symtom, däribland migrän. Eftersom Q10 är så viktigt för mitokondrierna så har forskarna länge intresserat sig för kopplingen mellan Q10 och migrän. Vad har man kommit fram till?

Vad visar studier?

I en studie på 1550 personer, med återkommande huvudvärk, mätte man nivån av Q10. Nästan 33 procent låg under gränsvärdet, dvs. hade brist på Q10. De fick därför rådet att inta extra Q10, 1-3 g per kg kroppsvikt dagligen. Resultatet blev att nivån av Q10 ökade samtidigt som huvudvärken inte kom lika ofta och inte lika kraftigt. Skillnaden var signifikant.[1]

I en annan studie gav man 32 personer med migrän 150 mg Q10 per dag. Hos 61,3 procent av deltagarna minskade antalet dagar med migrän, med mer än 50 procent. Efter en månad var minskningen bara 13 procent, men efter tre månader 55 procent. Det verkar alltså vara viktigt att inte ge upp för snabbt.[2]

Ytterligare en studie tittade på Q10 ur ett annat perspektiv, nämligen inflammation. Migrän kan kopplas till inflammation och Q10 kan stötta kroppen vid just inflammation. I studien fick 45 kvinnor med migrän, antingen 400 mg Q10 per dag eller placebo i tre månader. Man mätte nivåerna av olika inflammatoriska markörer före och efter intag av Q10. Hos de som fick Q10 minskade nivån av TNF-α,  ett ämne som frisätts i samband med inflammation. Nivån av ämnet CGRP skönt också. CGRP är ett ämne som man vet frisätts i samband med migränattacker. Det finns idag läkemedel mot migrän som hämmar just CGRP. Hos de som fick Q10 kom migränen inte lika ofta, lika kraftfullt och varade inte lika länge som hos placebogruppen. Skillnaden var signifikant.[3]

Q10 i kosten

Det mesta Q10 bildas av kroppen själv, kosten tillför endast små mängder, men det finns i lite högre mängd i bl.a. i sardiner och makrill. Upptaget av Q10 är högre vid måltider som innehåller fett.


[1] Andrew D. et. al. Coenzyme Q10 deficiency and response to supplementation in pediatric and adolescent migraine. Headache. 2007 Jan; 47(1): 73–80.

[2] T. D. Rozen et. al. Open label trial of coenzyme Q10 as a migraine preventive. Cephalalgia. 2002 Mar; 22(2): 137–141.

[3] Monireh Dahri et. al. Oral coenzyme Q10 supplementation in patients with migraine: Effects on clinical features and inflammatory markers. Nutr Neurosci. 2018 Jan 3 : 1–9.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.