Utmattad? Allt du behöver veta.

Har du höga krav på dig själv? Nöjer du dig inte förrän du presterar mer än ”perfekt”? Baserar du din självkänsla till stor del på prestation? I så fall är du extra sårbar för att drabbas av utmattningssyndrom och det är väl investerad tid för just dig att lyssna extra noga på det här avsnittet av Hälsa kommer inifrån.

Utbränd, utmattad, gå in i väggen… tillståndet har många namn och antalet människor som blir sjuka av stress fortsätter tyvärr att öka.

Hur kan vi bromsa?

I veckans avsnitt får vi lära oss mer om utmattningssyndrom, som diagnosen sedan 2005 heter. Hur vet man att man är i farozonen? Vad kan man göra själv för att bromsa? Hur ställer man om livet när man drabbas och är det ens möjligt att bli helt frisk?

På plats i poddstudion för att lära oss mer om detta ständigt aktuella ämne finns Inger Erland Tångring, verksam psykoterapeut som har gästat podden flera gånger tidigare. Inger arbetar även med klienter inom näringsterapi och funktionsmedicin, och med utbildning och kunskapsspridning för Holistic.

Troligtvis stort mörkertal

Ungefär 40 000 personer i Sverige beräknas vara sjuka i psykisk ohälsa kopplat till utmattning, enligt siffror från Försäkringskassan. Men mörkertalet tros vara stort och ökningen av antalet fall har fortsatt under de senaste tio åren. Men det är inte stressen i sig som är farlig, utan bristen på återhämtning.

Om du utsätts för stress och press under lång tid, utan återhämtning, så uppfattar kroppen det som att du flyr för ditt liv hela tiden och din hjärna badar i stresshormonet kortisol. Och om det sker under lång tid så bryts hippocampus och delar av främre pannloben ner. Man kan likna det vid att man bryter ner ”bromspedalerna” i hjärnan samtidigt som förmågan att gasa ökar, berättar Inger.

Tydliga varningsklockor

Signaler att ta på allvar och som tillsammans kan vara varningsklockor för att du är i farozonen att bli utmattad är återkommande sömnproblem, koncentrationsproblem, minnesstörningar, labilt humör, mindre lust för sociala aktiviteter och umgänge, ljud- och ljuskänslighet, hjärtklappning och minskat intresse för omgivningen.

Den goda nyheten är att det går att stoppa innan det går för långt. Och det går att bli helt frisk, även om det kan ta flera år, på samma sätt som det ofta tagit flera år att bli sjuk. För att ha en möjlighet att ta sig tillbaka efter att ha drabbats av utmattningssyndrom är det oerhört viktigt att förstå vad som orsakat sjukdomen, såväl biologiskt som fysiskt och mentalt. Förstår man inte det så kommer man sannolikt att göra om samma sak igen.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.