Sov gott med L-teanin

Brukar du dricka grönt te? I så fall får du ofta en dos L-teanin, som finns just i grönt te. Studier visar att L-teanin kan hjälpa oss att sova gott och slappna av. Låter inte så dumt, eller hur?

L-teanin, en speciell aminosyra

L-teanin är en speciell aminosyra som inte används för att bygga proteiner, men kan bidra med mycket annat. Den finns i tebuskens blad (Camellia sinensis), och allra rikligast i grönt te. Det är faktiskt L-teanin som ger det gröna teet dess karaktäristiska smak och som bidrar till att grönt te har en annan effekt än svart te.

Sov så gott!

Det har gjorts flera studier på L-teanin och sömn. Resultaten visar att L-teanin verkar avslappnande och lugnande, men inte sövande i sig. Man kan därför inta L-teanin när som helst under dagen. Men i flera studier just på sömn, har deltagarna intagit L-teanin (ofta 200 mg) en timme innan de gått och lagt sig. De som fått L-teanin har kanske inte sovit längre, men sömnkvaliteten har blivit signifikant bättre, med mindre minnen av drömmar och färre mardrömmar, jämfört med placebo. De som fått L-teanin har också känt sig mer utvilade när de vaknar och återhämtat sig snabbare från utmattning.[1]

Bättre sömn och mindre oro

I ytterligare en studie från 2019 ville man undersöka hur L-teanin påverkar stressrelaterade symtom, som nedstämdhet, oro och sömnproblem. Man gav 30 deltagare antingen 200 mg L-teanin eller placebo i fyra veckor. Vad hände? Jo, de som fått L-teanin somnade snabbare, sov lugnare och hade mindre behov av sömnmedel än placebogruppen. De upplevde sig också mindre nedstämda och oroliga och deras kognitiva förmågor förbättrades.[2]

Kanske dags att göra sig en kopp!


[1] Rao T.P., Ozeki M., Juneja L.R. In search of a safe natural sleep aid. J. Am. Coll. Nutr. 2015;34:436–447.

[2] Hidese S, Ogawa S, Ota M, et al. Effects of L-Theanine Administration on Stress-Related Symptoms and Cognitive Functions in Healthy Adults: A Randomized Controlled Trial. Nutrients. 2019;11(10):2362. Published 2019 Oct 3.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.