Magnesium via huden – vad visar studier?

Kan man ta upp magnesium via huden? Och i så fall i en mängd som är har betydelse för kroppen? Detta är inte det hetaste forskningsområdet, så det dignar inte av stora studier. Men vi ska titta på några studier som lär oss en hel del.

Kan man ta upp magnesium via huden?

Ja, det kan man! En studie från 2016 visar att magnesium absorberas av huden, framförallt via hårsäckarna. Man mätte upptaget efter 5, 15 och 60 minuter. Mängden absorberat magnesium var som högst efter 60 minuter. När man pluggade igen hårsäckarna blev upptaget av magnesium betydligt lägre.[1] Men, blir upptaget via hårsäckarna tillräckligt stort? Hårsäckar, ihop med svettkörtlar, täcker trots allt bara 0,1-1 procent av hudens ytan.

Ett upptag som kan göra skillnad?

I en liten studie fick 25 deltagare smörja sig med en magnesiumkräm i 12-14 dagar. Krämen gav 56 mg magnesium per dag.[2] Utslaget på hela gruppen ökade mängden magnesium i serum med bara 8,54 procent. Men, fyra av deltagarna hade inte följt anvisningarna, utan tränat mindre än 24 timmar före provtillfället – intensiv träning sänker halten magnesium i serum.[3] När man tog bort dessa ur studiegruppen och analyserade resterande så var ökningen hela 22,7 procent, vilket var statistiskt signifikant. Mängden magnesium i serum ökade med 0,07 mmol/l. I artikeln jämför forskarna med studier på tillskott av magnesium och då visar sig 0,07 mmol/liter stå sig väl. Studien är dock för liten för att dra alltför stora slutsatser. Och frågan är om serum är rätt ställe att mäta för att få en bra bild av magnesiumnivån i kroppen?

Vad händer i håret?

Magnesium är en intracellulär mineral dvs. det mesta finns inne i våra celler. Bara cirka 1 procent av kroppens magnesium finns utanför cellerna, exempelvis i serum. Håret kan därför vara mer intressant att titta på än serum. I en liten pilotstudie med nio deltagare gjordes en hårmineralanalys före, och efter 12 veckors användning av en magnesiumolja. Deltagare fick spraya huden med 20 spray magnesiumolja per dag vilket gav cirka 300 mg magnesium i form av magnesiumklorid. De tog också ett 20 minuters fotbad med 100 ml magnesiumolja två gånger per vecka. Efter 12 veckor hade nivån magnesium i cellerna stigit med i genomsnitt 59,7 procent. Alla deltagare fick ett bättre förhållande mellan kalcium och magnesium.[4]

Vi hoppas att forskarnas intresse för detta ämne ökar så att vi framöver får lära oss ännu mer spännande saker!


[1] Chandrasekaran et. al. Permeation of topically applied Magnesium ions through human skin is facilitated by hair follicles. Magnesium Research. 2016;29(2):35-42.

[2] Kass L, Rosanoff A, Tanner A, Sullivan K, McAuley W, Plesset M. Effect of transdermal magnesium cream on serum and urinary magnesium levels in humans: A pilot study. PLoS One. 2017;12(4):e0174817. Published 2017 Apr 12.

[3] Changes in serum magnesium concentration after strenuous exercise.

G. Stendig-Lindberg, Y. Shapiro, Y. Epstein, E. Galun, E. Schonberger, E. Graff, W. E. Wacker

J Am Coll Nutr. 1987 Feb; 6(1): 35–40

[4] Watkins, K.; Josling, P.D. A pilot study to determine the impact of transdermal magnesium treatment on serum levels and whole body CaMg ratios. Nutr. Pract. 2010, 14, 1–7.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.