Bättre sömn med GABA?

GABA är en signalsubstans som ger lugn och ro. Den har använts länge just i det syftet och finns faktiskt i en del mat vi äter. Frågan är om GABA kan göra att vi sover bättre?

Vad är GABA?

GABA, gamma-aminosmörsyra, är en aminosyra som bildas i kroppen och fungerar som signalsubstans i det centrala nervsystemet. GABA finns också i fermenterade livsmedel. GABA lugnar ner aktiviteten i hjärnan och motverkar därför stress och oro samt hjälper kroppen att slappna av och sova gott. En väldigt trevlig signalsubstans helt enkelt. Frågan är om intag av GABA kan göra att vi sover ännu bättre? Och tas GABA verkligen upp i tarmen?

Bättre sömn med GABA

I en liten, placebokontrollerad studie fick deltagarna under en vecka antingen 100 mg GABA eller placebo, 30 minuter innan de gick och lade sig på kvällen. Efter en veckas uppehåll bytte man så att de som tidigare fått placebo nu fick GABA och vice versa. Man använde EEG för att mäta aktiviteten i hjärnan och frågeformulär för att få en bild av deltagarnas upplevelse av sömnen. De som fått GABA somnade signifikant snabbare och fick längre tid av djupsömn än placebogruppen. Intag av GABA hade en gynnsam effekt på sömnen hela natten, men gjorde allra störst nytta under de tidiga faserna av sömn.

Tas GABA upp i tarmen?

Man fann att GABA absorberades snabbt i tarmen. Halten i blodet steg från 244 till 329 nmol/L och var som högst 30 minuter efter intag. Efter 60 minuter hade det sjunkit igen till 290 nmol/L. Detta kan enligt forskarna förklara varför GABA hade störst effekt på sömnen i början av natten, med snabbare insomning och längre tid av djupsömn, speciellt innan den första fasen av REM-sömn. Men under hela natten förblev halten GABA i blodet högre än den var innan intag, vilket kan förklara varför också den totala djupsömnen förbättrades signifikant.[1]

Källa till GABA

Mjölksyrabakterier är en av de viktigaste producenterna av GABA[2], och var också källan till den GABA som användes i studien. Mat som fermenterats med hjälp av mjölksyrabakterier är därför en källa till GABA. Exempel på fermenterade livsmedel är yoghurt, kefir, surkål, kimchi, kombucha, miso och tamari. Givetvis får vi inte heller glömma att stötta de mjölksyrabakterierna som finns i vår egen tarmflora.


[1] Yamatsu A, Yamashita Y, Pandharipande T, Maru I, Kim M. Effect of oral γ-aminobutyric acid (GABA) administration on sleep and its absorption in humans. Food Sci Biotechnol. 2016;25(2):547‐551. Published 2016 Apr 30.

[2] Diana, Marina & Quilez, Joan & Rafecas, Magdalena. (2014). Gamma-aminobutyric acid as a bioactive compound in foods: A review. Journal of Functional Foods. 10. 407–420. 10.1016/j.jff.2014.07.004.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.