Håll hjärnan frisk med rätt kost 

Livsstilen spelar stor roll för din hjärnhälsa och inte minst hur hjärnan åldras. En studie som bedömt medelhavskostens effekter, visar att kosten kan hjälpa eller stjälpa hjärnans funktioner.

Medelhavskosten är världens mest välstuderade diet. Dess positiva effekter på vår hälsa är många. Medelhavskosten utmärker sig genom att den innehåller rikligt av fullkorn, grönsaker, fisk och olivolja.

När forskare jämförde hjärnfunktion hos de som åt medelhavskost med de som inte gjorde det, blev fördelarna för hjärnhälsan tydliga. Ju mer medelhavskost, desto bättre var hjärnhälsan. Exempelvis verkade åldrandet av hjärnan bromsas upp.

”Vi tänker inte alltid på att vad vi äter kan påverka hjärnhälsan”, menar läkaren Emily Chew som är en av forskarna bakom studien.

Behöver tänka på vad vi äter för hjärnhälsan

Deltagarna i studien följdes under 10 år och regelbundna tester av deras kognitiva förmågor gjordes. Exempel på kognitiva förmågor är lokalsinne, problemlösning, språkhantering och förståelsen av siffror. När de 10 åren gått var det tydligt att medelhavsdieten generellt kan skydda hjärnan, men två livsmedelsgrupper kunde skydda mer än de andra: grönsaker och fisk. Efter 10 år hade de som ätit mest fisk den långsammaste försämringen av kognitiva förmågor.

Ät enligt medelhavskosten

  • Medelhavskosten innehåller främst frukt, grönt, fullkorn, nötter, baljväxter, fisk och olivolja.
  • Fokusera på växter istället för kött på tallriken, gärna 7 till 10 portioner av frukt och grönt.
  • Välj nyttiga fetter från olivolja, nötter och fröer. Välj en olivolja som är ekologisk och extra virgin. Det får gärna vara grumligt i flaskan det betyder att mer av olivoljans nyttiga polyfenoler finns kvar.
  • Ät mer fisk och skaldjur, gärna de som är fetare och har rikligt med omega-3 fettsyror.
  • Det är inte bara vad du äter som spelar in för hälsa, utan även vad du inte äter. Medelhavskosten innehåller mindre av alkohol och rött kött. 

Referenser:

Tiarnán D. Keenan, Elvira Agrón, Julie A. Mares, Traci E. Clemons, Freekje van Asten, Anand Swaroop, Emily Y. Chew. Adherence to a Mediterranean diet and cognitive function in the Age-Related Eye Disease Studies 1 & 2. Alzheimer’s & Dementia, 2020

Mayo Clinic Mediterranean diet: A heart-healthy eating plan (21 juni 2019)

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.