Kan magnesium lindra migrän?

Migrän är en av världens mest utbredda folksjukdomar. Eftersom migrän kan vara svårt att lindra med vanliga smärtstillande läkemedel är det många som söker efter andra alternativ. Ett sådant är mineralet magnesium som bland annat reglerar nervimpulser till hjärnan.

Migrän är en kraftig, halvsidig huvudvärk som kommer i anfall. Många blir också illamående och måste kräkas. Vissa drabbas först av ett förstadium som kallas aura, som innebär att synen påverkas och man kan få tunnelseende och flimmer framför ögonen. Anfallen varar oftast mellan 12 och 24 timmar, ibland upp till tre dygn.

Vad orsakar migrän?

Det är fortfarande oklart vad som orsakar migrän. Det man vet är att anfallen startar i centrala nervsystemet och att det sker ett komplicerat samspel mellan nervcellerna i hjärnan, nerver och blodkärlssystemet. Vissa blodkärl i hjärnan dras ihop och sedan utvidgar sig under ett anfall. Huvudvärken kommer när blodkärlen utvidgas.

Det finns många studier om magnesium och migrän, och mineralet tycks vara särskilt verksamt för migränpatienter som får anfall med aura1 och för kvinnor som får migrän i samband med menstruation2.

Kan magnesium hjälpa?

Det finns också forskning som tyder på att magnesiumhalten i hjärnan kan vara låg hos personer som drabbats av migrän. Låg magnesiumhalt har observerats i blod, saliv och ryggmärgsvätska hos patienter under och mellan migränanfall.

Dessvärre är det svårt att mäta magnesiumhalten eftersom det mesta av mineralet inte finns i blodet, utan inuti cellerna och i skelettet. Vissa forskare rekommenderar därför att migränpatienter helt enkelt testar att ta tillskott av magnesium.3

Enligt den amerikanska organisationen American Migraine Foundation bör man ta mellan 400 och 500 mg magnesium varje dag för att förhindra migrän4, men det finns forskning som tyder på att man förebygger migrän effektivare med högre doser på 600 mg eller mer i minst tre till fyra månader5. Så höga doser kan dock ge biverkningar.

Det svenska rekommenderade dagliga intaget av magnesium ligger på 280 mg för kvinnor och 350 mg för män. I USA rekommenderar man 310–320 mg för kvinnor och 400–420 mg för män.

Magnesium i olika former

Magnesiumtillskott finns i flera olika former, bland annat som oxid, citrat och klorid. Upptaget av från olika typer av tillskott varierar. Flera studier har visat att magnesium som aspartat, citrat, laktat och klorid absorberas bättre än magnesiumoxid och magnesiumsulfat.6,7

Höga doser av magnesium som tillskott kan orsaka biverkningar hos en del människor. Mineralet har en laxerande effekt som kan ge diarré och magkramper. Det beror dels på osmotiska effekter, dels på att tarmrörelserna stimuleras.

Eftersom magnesium utsöndras av njurarna, ska man inte ta magnesiumtillskott om man använder hjärtmedicin eller om man har nedsatt njurfunktion (njurvsikt) utan att höra med sin läkare först.

Det är också viktigt att undvika att ta magnesiumtillskott tillsammans med vissa antibiotika som tetracyklin (t.ex. demeklocyklin och doxycyklin) och kinolonantibiotika (t.ex. ciprofloxacin och levofloxacin). Dessa typer av antibiotika bör tas minst två timmar före eller fyra till sex timmar efter intag av magnesiumtillskott.S

Fakta Magnesium
Magnesium är ett av kroppens viktigaste mineral och finns i alla typer avceller i alla organismer. Det är viktigt för elektrolytbalansen och hjälper
till att hålla blodtrycket stabilt. Det behövs också för hjärtat och
nervernas och musklernas funktion och för tillverkningen av proteiner,
skelettet, dna och den viktiga antioxidanten glutation.

Referenser

1. Anna E. Kirkland et al. The Role of Magnesium in Neurological Disorders. Nutrients 2018, 10 (6),730.

2. Yablon LA, Mauskop A. ”Magnesium in headache.” I: Vink R, Nechifor M (red.), Magnesium in the Central Nervous System.  Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.

3. Mauskop A, Varughese J. Why all migraine patients should be treated with magnesium. Journal of Neural Transmission 2012.

4. American Migraine Foundation. Magnesium.

5. Yablon LA, Mauskop A. ”Magnesium in headache.” I: Vink R, Nechifor M (red.), Magnesium in the Central Nervous System.  Adelaide (AU): University of Adelaide Press; 2011.

6. Kappeler D, Heimbeck I, Herpich C et al. Higher bioavailability of magnesium citrate as compared to magnesium oxide shown by evaluation of urinary excretion and serum levels after single-dose administration in a randomized cross-over study. BMC Nutrition 2017; 3: 7. 

7. Shechter M, Saad T, Shechter A et al. Comparison of magnesium status using X-ray dispersion analysis following magnesium oxide and magnesium citrate treatment of healthy subjects. Magnes Res. 2012 Mar 1;25(1):28-39.

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.