Äppelmos utan socker

Äntligen är det säsong för äpplen! Förutom antioxidanter innehåller äpplet också viktiga fibrer. Ungefär hälften av fibrerna i äpplet utgörs av pektin och resten består huvudsakligen av cellulosa. Pektinet ger näring till den goda tarmbakterien Akkermansia muciniphila som hjälper till att bryta ner kolhydrater och kan minska gaser. Pektin frigörs ännu mer vid uppvärmning. Vet du inte vad du ska göra av alla äpplen? Koka mos!

Recept

  • 1,5 kg svenska äpplen
  • 3 dl vatten
  • 1 kanelstång
  • 1/2–1 tsk ekologisk vaniljextrakt
  • Saften från en halv pressad citron
  • Ev. 3 msk Holistic Chia (kan uteslutas)
  • Ev. 1–2 msk honung (kan uteslutas)

Gör så här

Skala, kärna ut och grovhacka äpplena.
Koka upp vattnet och lägg i äppelbitarna. Låt de koka utan lock i 20–30 minuter tillsammans med kanelstång.
Ta ur kanelstången och mixa till ett slätt mos med hjälp av en mixerstav.
Låt svalna, portionera upp i rena och förslutna burkar och ställ in i kylen (eller frys in för längre förvaring). I kylen håller den sig lite mer än en vecka. 

Det här inlägget postades i Artiklar. Bokmärk permalänken.